tisdag 15 juli 2014

15/7 - Barbell bolling & 30 mins of fun (hell on earth?)

Tur att jag haft 2 dagars träningsvila - annars hade jag aldrig fixat gårdagens och dagens pass - riktiga helvetes (fast sånt där braigt helvete) MatCons! Igår var det framför allt TUNGT och idag var det FLÅSIGT nåt så in i h*****lvete, långa var de också - 25 minuter igår (dock vila/återhämtning medan ens lagkamrat jobbade), och 30 minuter idag (av 30 minuter var det toalt 8 min vila/återhämtning)

För er som gillar riktigt grisig träning kan jag varmt rekommendera "30 min joy" & "Barbell Bolling" ;)  För er som inte kan Crossfit-språk är det bara att fråga om ni vill ha bättre förklaring på uppläggen.

JOY????!!!
Man jobbar alltså minut 1 på Assault biken i 50 sekunder minst 400 watt, minut 2 gör man 5 PC + 5 pull ups eller CTB + 5 burpees (jäkligt tight att hinna detta på 1 minut), på minut 3 vilade man (sjukt välbehövligt), minut 4 rodd i 50 sekunder i 1,50-tempo (väldigt svårt att klara), minut 5 4-6 Hand stand push ups eller Wall Walks - sedan gör man om allt 5 varv till - hurraaaaa ;)

Dagens väldigt blöta kämpar =) 

Gårdagen - teampass
Förutom detta så visade det sig vara en "liten" twist på passet - varje minut (EMOM på Crossfit-språk - every minute on the minute), oavsett vad man gjorde just då, så var det 3 burpees, totalt fick vi ihop 75st(!!!)

 RX-vikterna var tunga men kändes inte helt omöjliga och som tur var ville även L testa RX (RX är den vikt som är bestämd, utifrån den får man sedan "skala ner" och anpassa vikten efter vart man själv ligger. RX är satt att vara utmanande och sällan att jag klarar), så vi bildade team =) Alla övningar förutom Dubble undersen gjorde man medan den andra vilade och man delade alla reps på laget, dock behövde man inte dela allt exakt lika, men så hyfsat lika det gick. I mitt lag var t ex jag starkare i benen så jag gjorde fler Front Squat, och L var starkare i Push Jerk så där gjorde hon lite fler än mig =) Och ta mig satan, vi fixade hela vägen i RX!!!! Dock med en liiiten klausul - tidsgränsen var 25 minuter - styrkedelan var vi färdiga med ca 24:45, sedan strulade starten i hopprepet (dubble under-hopp) för mig men när jag väl fick till det körde jag alla mina 50 hopp i ett sträck och blev klar ca 25:20 (alltså ca 20 sekunder över tiden) Hysteriskt STOLTA var vi i alla fall över varandra och oss själva, tydligen var det bara 2 st (killar) som klarat RX innan under dagen och vi var sista passet =) Whoopaaaaa till oss!!

Styrkedelen på måndagar är strikta Pull Ups där jag avancerat från att klara 2 st i rad, till 3st (dock är den 3e inte super, super strikt och ni ser på den rörliga bildserien här nedan att den 3e inte blir riktigt över stången heller) - så jäkla kul att känna och se sin utveckling!
Strykan på tisdagar är "Clean deadlifts" - väldigt likt ett vanligt marklyft, men man måste hålla ett "cleangrepp" (dvs bägge händerna åt samma håll), man går längre ner med rumpan och lyfter i stort sett bara med benen - Clean Deadlift klarar man inte alls samma vikter på som vanligt Deadlift och det är rejält tufft för benen =)













Gänget som fick mig att nå oanade höjder i måndags och hejade på i slutet när det bara var jag & L kvar =) Träningsglädje och gemenskap när den är som allra bäst!



**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: