tisdag 3 juni 2014

3/6 - Lydnadsinspiration i söndags

I söndags gick jag och Combat en heldagskurs i lydnad - ett år sedan vi tog LP2, och har i stort sett inte tränat någonting seriöst sedan dess...
Det var min hemmaklubb GMBK som arrangerade och hade hyrt in Hanna Nilsson, Kennel Blågul, för en "Inspirationsdag" - precis vad jag behövde!!

Dagen var riktigt bra, kul och givande! Hade kunnat hålla på hur länge som helst kändes det som =D Nu äntligen kanske vi kan få lite fart och sätta igång med Lydnadsklass 3, i alla fall ge det ett ärligt försök =)

Vi var 6 st med hundar - vilket blev ett 15-min-pass för varje person på förmiddagen, och sedan 2 st 10-min-pass var på eftermiddagen - resten var man åhörare på kurskamraternas träningar.

Pass 1 valde jag Fritt följ - fick tips om att försöka smyga igång starterna för att dämpa ner lite, köra långa uthållighetspass med mycket rakt fram för att även där försöka dämpa ner lite och visa att det faktiskt inte är såååååå jäkla spännande att gå fot (och förhoppningsvis få bak honom i position på så sätt), samt träna mkt långsam march (då går han bättre i pos), plus "backa fot" för att göra honom lite mer medveten om att det inte går att hetsa sig fram. Uppmärksammades även på att han kanske går långt fram och "böjd som en banan" för att han försöker söka face-to-face-kontakt när jag tittar rakt fram, tydligen tittar jag liite snett nedåt i helterna och då sätter han sig bra i rätt pos, men så fort jag går tittar jag framåt och då lägger han sig lite före och "söker upp" - låter rätt rimligt faktiskt, vi tränar/leker mycket och har alltid gjort sedan han var liten på grejer som görs "näsa-mot-nos" (frontpossitioner), så han är ju väldigt van att söka sig mot ansiktet på det sättet...

Pass 2 valde jag Fjärren "sitt-ligg", med fokus på att inte flytta framåt. Detta pass blev ett, vad som Hanna kallar "konfliktpass", där man har målet inställt på att få fram felbeteenden så att man kan berätta för hunden att "Nej, så vill jag inte ha det" varje gång det blir fel, och sedan kunna berömma så fort det blir rätt. Väääldigt enkelt förklarat så säger man helt enkelt "Nej" när hunden gör fel (inte gör så som man har tänkt sig), och säger "Bra" när den gör rätt (så som man tänkt sig).
Det kan t ex bli: "Nej, nej, nej, nej, bra, nej, nej, bra, bra, nej, nej, bra, bra, bra, nej, bra, bra - slut" (med kommando om vad hunden ska göra mellan varje "nej" och "bra")
Viktigt i denna typen av pass är att; Inte vara/bli arg, irriterad osv, inte ha tidspress - hunden måste i slutet av passet ha gjort minst 40% rätt, 60% fel, helst 50-50 eller mer rätt än fel, och det ska få ta den tid det tar, man måste också vara väldigt säker på vilka rätt- och fel-kriterier man har innan man börjar och veta att hunden kan det man ska träna - i mitt fall alltså kommandona sitt och ligg.
Svårt att förklara i text, men gillade tänket och tydligheten för hunden.

Pass 3 valde jag introducering av vittringspinnarna - Jag gömde en pinne i högt gräs som jag bad honom hitta - skickade på ca 4-5 meters avstånd. Först förstod han inte alls vad han skulle göra, till jag kom på att han faktiskt inte vet vad "leta" betyder (slå på näsan, hitta det med min doft på och kom med föremålet till mig), när jag testade med "hämta" gick det mkt bättre =) Dock måste jag snabbt försöka byta ut "hämta" mot "leta" så han förstår att "Leta" betyder just att nosa upp min doft och hämta DET föremålet, inte hämta vad som helst (som "hämta" betyder för honom).
När han börjat förstå "Leta" och gör rätt oavsett vart man gömmer pinnen, så ska jag börja lägga ut fler pinnar framför gräset, men fortsätta gömma rätt pinne I gräset, när jag tror att han förstått grejen med det (att alltid bara ta MIN pinne, inte någon annan) så ska jag testa att lägga ut dem tävlingsmässigt och hålla mina tummar att han fattat ;)

Mkt nöjd med alla 3 passen och har en hel del nytt att ta tag i =) Kan verkligen rekommendera Hanna som instruktör!
Absolut inspirerad, nu ska jag "bara" se till att hålla mig motiverad också ;)


















**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: