tisdag 25 februari 2014

25/2 - OnRamp-kursen i Crossfit klar

I lördags var det sista av de 6 tillfällena på Introduktionskursen i Crossfit - så nu är jag en fullvärdig Crossfitare och godkänd att bli medlem på Crossfit Göta på riktigheten :p

Första tillfället tyckte jag var riktigt tråkigt och hittade inte mycket positivt att säga, men resterande pass har varit väldigt roliga och gruppen har känts bra trots de få gånger vi faktiskt träffats =)

Vi gjorde en Metcon (alltså själva intensiv-tränings-delen) på:

*50 Front squat
*40 Hang Claen Push Press
*20 Pullups (med hjälp av varandra)
*30 Situps med golv-över-huvudet och handklapp
*50 Box jumps (tror det var 50, kan ha varit 40 eller 60 :p )
*30 synkade Burpees (man har en skivstång liggande på marken, står "näsa mot näsa" på var sin sida av stången, gör en Burpee samtidigt och hoppar sedan jämfota åt sidan över stången för att byta sida och sedan göra en ny Burpee)

Man körde 2 och 2, och allt utom Situpsen & Burpeesarna (där gjorde båda 2 alla samtidigt) fick man dela på som man ville - man kunde alltså göra 5, låta den andra göra 5, göra 5 till, låta den andra göra 5 osv, eller t ex jag göra 5, den andra göra 10, jag göra 5 osv, eller göra så många man orkar och byta till den andra och låta den göra så många den orkar osv. Man delade alltså på repetitionerna precis som man ville inom sitt egna "lag", huvudsaken var att göra alla så snabbt som möjligt.
Jag & J bildade ett starkt tjejlag och delade lika på allt, men hade lite olika upplägg beroende på övning - Front Squaten gjorde vi t ex 25-25 på raken, medan Pullupsen blev 5-5-5-5 =)
Vi vann på tiden 11:11!







Är bokad på mitt första riktiga pass imorgon onsdag - dock blir det inte ett rent "Crossfitpass" utan något som de kallar "Skill and mobility" - fokus skulle ligga på rörlighet i höften och teknik på dips, 2 saker som jag verkligen behöver! =) 

**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: