tisdag 14 maj 2013

14/5 - Veckoredogörelse om Sthlm (8/5-14/5)

Här kommer ett sådant där inlägg som jag själv inte gillar egentligen, en lång och rätt tråkig malande text... Men, så fick det bli denna gången =)

Då var Sthlm över för denna gång. 06:59 i morse gick tåget hemåt. Trots att det bara är 2 stationer med tunnelbana in till Centralen insisterade Hennings söta pappa på att gå upp och köra mig och Combat in, och medan jag rastade C bar Henning ner min packning från lägenheten till bilen, så det var bara att hoppa in och några minuter efter anlända till stationen.
 Utöver den superservicen så hade H bokat min tågbiljett med förbeställd frukost på tåget :) Min normala morgontrötthet (zoombie mode deluxe) har varit som bortblåst och jag har bara varit glad och tacksam sedan jag klev upp vid 06:00 - inte ens behövt vila en blund på hela vägen, Combat där emot sov gris konstant i 3 timmar :p

Haft helt fantastiskt bra vecka i huvudstaden!! Vandringen blev precis så himla bra som vi hoppats, om än lite längre än vad vi först trodde - ca 5-8 km på torsdagen och ca 2 mil på fredagen, med fulla ryggor tog det sin tid :) När vi väl kom fram till slutpunkten på fredagen så hade såklart sista bussen gått, så det var bara att fylla på med lite kexchoklad och traska 2 km till, till nästa större busshållplats :p 2 km är mkt mer än vad man vill gå när man varit ute och vandrat redan nästan 8 timmar (med pauser inräknat) och näst intill längtar till att få sitta på en brötig & svettig buss i 1 timma, men det var platt och fin väg så det gick både bra och fort trots allt. Vid 19:30-tiden var vi tillslut tillbaka i lägenheten i stan - trötta, supernöjda, hungriga ...och med en påbörjad längtan redan till nästa tält-vandring (ingen planerad just nu dock).

lördags var vi iväg heldag - från 12 på dagen till 12 på natten. Först vart det en 7-8 km promenad vid Edsviken i Danderyd med en kompis till H, sedan hem till kompisen för att hälsa på flickvän och bebis, och lite grill-lunch i solen på balkongen. Därefter tog vi oss med nöd och näppe vidare till Barkaby-området hem till Vs föräldrars hus för grillmiddag med V, S och 2 kompisar till dem ...visst ska man leva på hopp och tro, men ibland är det bra att kolla upp fakta och säker info först - resan som borde tagit 1 timma och 2 byten tog istället dryga 2 timmar och med sjuhundraelva byten :p Men skam den som ger sig och belöningen vid resans slut var värt besväret i alla fall :) Kvällen blev hur bra som helst, och vi missade tack vare en super-rusch precis INTE bussen hem till stan igen :p

VEM bygger ett sådant här hus?? :p Tydligen nybyggt för bara några år sedan...

Söndagen var planerad att ta en lugn morgon, gå en skön och lugn promenad och sedan paddla kajak runt Kungsholmen och lämna Combat hemma för välbehövlig vila. Men den planen sprack då vi tog det lite för lugnt och kom fram till kajakuthyrningsstället 1 timma innan sista tillbakalämningstid... (paddla runt tar ca 2 timmar) Återigen är det himla bra att kolla upp saker å ting INNAN och inte bara hoppas och tro :p (hädanefter kommer aldrig H få planera nåt utan att jag dubbelkollar).
Det vart bara att promenera hem igen. Som straff för planeringsmissen tvingade jag med H på 1,5 timmas träning på gymmet istället. 30 min GRIT strenght (hysteriskt jobbigt!!) och 1 timma Bodybalance
Resten av kvällen spenderades med matlsgning och slappande hemma i soffan.

Igår, måndag, var det back to work och "vardag" igen - tycker det funkar fint att sitta i lägenheten och jobba faktisk, och det är ju tur för det är ju det som gör att det fungerar att vara uppe i Sthlm. Passade på att gå en 5km-promenad i förmiddagssolen längs med vattnet.
På eftermiddagen sprang jag till gymmet i högt tempo (2km), körde ett svettigt Bodycombat-pass och joggade sedan lugnt hem bredvid på cykel, som mötte upp utanför gymmet efter han slutat jobba :) Hennings pappa hade hunnit komma hem (har varit i Amsterdam & Bryssel hela veckan) och bjöd på god kycklingsallad ute på balkongen. En hundpromenad sedan, och därefter lite glass- och soffhäng innan det var dax att packa och sova.

Har försökt gissa och räkna ut hur mkt vi gått varje dag (hundpromenader, "transportpromenader" till och från gymmet och paddlingsstället t ex, mellan olika tunnelbanor och spår osv ihopräknat), och jag tror det är minst dryga milen i alla fall förutom i fredags då vi gick minst 2. "Finkläderna" har legat orörda hela veckan och inte en enda tur på stan har vi tagit - väldigt skönt faktiskt =)

Nu blir det en hel vecka i GBG och sedan åker jag tillbaka till Sthlm den 22/5 och stannar till fm den 26 :D