tisdag 2 april 2013

2/4 - Film & kommentarer från senaste LKII-tävlingarna

Filmer från de 2 gångna LKII-tävlingarna, samt poäng & lite egna kommentarer =)

130323 - Elfsborgs BHK, Borås






Platsliggning: Jag säger "sitt" till honom när jag knäpper av kopplet VARFÖR!!?? Han lägger sig då. Jag sätter honom upp, lägger ner på kommando. Går ifrån och tydligen reser han sig, går ett par steg och sätter sig. Jag vänder upp, han sitter nästan hela tiden ut, börjar klia sig å lägger sig ner. BORDE fått 0a?!

Fritt följ: långt fram! Lite snea sättanden, växlar/luftar lite

Läggande under gång: DF betyder? Sätter sig inte på kommando.

Inkallning: jag säger medvetet "Kvar" ist för "Stanna". Ville testa om det funkade - det gjorde det inte :p Han följer med ett steg så får DKa med ett "stanna". Lite snett avslut.

Rutan (sändande): Får hjärnsläpp(?!) och säger "Stå" ist för "Stanna" - får DKa med "Stanna" och hinner inte riktigt få stopp så en baktass hamnar på linjen utanför.

Apporten: Vår största Akilleshäl... Springer ut superbra, tittar/luktar på apporten och tycker det räcker så, springer tillbaka utan. Halvvägs tillbaka får jag stopp på honom skickar ut honom igen för att hämta. Knorrmorrar lite för att tydligt visa sitt missnöje när han "tvingas" plocka upp den :)

Hopp: Dubbelstuds i ingången :p

Fjärr: Ställer sig när jag går ifrån. Flyttar mkt i varje skift.

Helhet: "Väldigt glad och trevlig hund" ...sa ju att vi skulle vunnit om det delats ut charmpoäng ist för prestationspoäng ;) (vilket tävlingsledaren också tyckte) ;)

Kort å gott - Lite velig matte och ganska så mkt clowning hund = inte så mkt poäng ;)


130329 - Schäferhundklubben Vårgårda




Platsen: reser sig efter att jag gått några meter, stannar självmant efter att han gått ca 2 meter, står still ca 1 min, kliar sig, lägger sig, ligger still en stund, kliar sig, ligger sedan still tills vi går tillbaka - reser sig och går några steg mot mig, lägger sig igen på kommando. 
Jag FATTAR inte vad det är som flugit i honom??!!

Fritt följ:  växlar position, tränger, långt fram, sitter något snett ibland.

Läggande under gång: Superbra alltihopa, får dock för sig att "sitt" inte betyder "sitt" utan "ligg kvar så mkt du kan" - får DKa 2 ggr för uppsitt.

Inkallning: Enligt mig slår han i för mkt i mig på ingången

Rutan:  Han reagerar väldigt snabbt på "stanna" och hamnar tom med framtassarna utanför första linjen (han gjorde allt perfekt, jag tajmade fel) Innan har vi haft lite problem med att hinna stanna honom innan rutan är slut, så är väldigt nöjd med honom här idag :)

Apporten: Får DKa att han ska plocka upp den

Hopp: Slår i, annars topp

Fjärr: Kryper (dock mindre än sist)

Helhet:  :)


Ikväll börjar vi en kurs för LKII & IIIGMBK, ska bli väldigt kul! Har inte gått "hundklubbskurs" sedan valpkursen tror jag (bara kört privatträningar & kurser)... Blir nog bra att få lite kontinuerlig träning och få duktiga och kunniga ögon som tittar på oss och kan ge tips, kaaanske t o m jag kan bli inspirerad att fortsätta tävla LKIII när vi klarat av LPII?? :p



 **CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: