fredag 9 november 2012

9/11 - Hästägare

Här fanns det en annan
bild förut, men det var visst
inte OK, så den byttes ut.
Hästar finns ju ändå inte,
de är ju en frukt ;p
För er som missat (jag hade missat om jag inte haft lite kontakter kvar från hästlivet som la till mig i en Facebookgrupp förra veckan) så har "Hästvärlden" i Sverige gjort något enastående och näst intill omöjligt - samlat in ca 850 000:- på drygt 1,5 vecka - allt för att rädda en häst och ryttare från att behöva skiljas... Det är silvermedaljören i fältävlan i OS 2012, Sara Algotsson, och hennes (numera iaf) häst "Mrs Medicott" (som iofs kommer att byta namn inom kort) som är "räddade" och får fortsätta sin resa mot nästa OS och mängder av andra stortävlingar framöver - förhoppningsvis tillsammans livet ut...

Mrs Medicott ägdes av en tysk affärsman som helt plötsligt bestämde sig för att han ville sälja hästen - Sara hade inte på långa vägar möjlighet att köpa henne och det såg väldigt mörkt ut, nyheten nådde dock och turligt nog rätt människa som snabbt som attans drog igång en Facebookgrupp med syfte att, på den korta tid som fanns kvar innan hästen skulle säljas, samla in alla pengar som behövdes för att köpa hästen och lämna över dessa pengar till Sara - dvs få folk att lägga pengar på en häst åt någon annan...

Jag ska erkänna att jag först när jag hamnade i gruppen tänkte att "men va fan, det är väl andra i världen som behöver betydligt mkt mer hjälp än att inte bli av med sin tävlingshäst..." och gick ur gruppen med en gång och vart t o m lite irriterad över sidan. Men det gick några dagar och jag blev lite nyfiken på hur det faktiskt gick för dem med insamlingen - kikade in på sidan igen och såg att de inte var så himla långt ifrån...  Läste lite kommentarer och tänkte ett varv till, och slängde sedan in 50:- - lite som en kul grej :p

Den 6/11 skrev Sara på papperna för ägandeskapet av Mrs Medicott, eller "Bigsy" som hon kallas - rätt häftigt ändå. Så här nära att äga en egen häst har jag aldrig varit trots mina många och väldigt engagerade år inom hästeriet när jag var yngre (la av runt 20-årsåldern) :p

Vill ni veta mer om historian? Googla på "Mrs Medicott" eller leta er in på FB-sidan
"Rädda Mrs Medicott åt Sara Algotsson Ostholt" =) ...dock tycker jag många där inne är lite VÄL överdrivna, men wtf, det får de väl vara då =)



**CREA DIEM** //Sarah

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !!

Har du skriftligt lov att använda denna bilden eller betalat för den ??

Jag meddelar fotografen som tagit denna bild som i sin tur garanterat kommer att fakturera dig.

MVH
Göran

Sarah Carlsson sa...

Det är tur att det finns sådana fina vardagspoliser som du Göran som håller koll på oss förbrytare. Jag får helt enkelt ändra bild då, till en frukt kanske, för hästar finns ju inte =D Bryr mig inte så mkt om vad det är för bild, men tyckte denna var snygg och tänkte inte så mkt mer än så helt enkelt.