lördag 21 april 2012

20/4 - Förarbeviskurs

I helgen ska jag göra nånting som jag tänkt och velat i ca 13 år - ÄNTLIGEN gå förarbeviskurs! För er som inte vet, är det ett teoretiskt prov för fritidsbåtar - ett "bevis" på att du kan grundläggande båt- och sjökunskap, lättare navigation och annat som hör båtlivet till. Kursen jag ska gå är dock en heldag teori men också sedan en heldag praktik ute i båt :) De flesta kurser är bara teoretiska så blev glad när jag hittade detta upplägget.

"Tyvärr" är inte detta något krav att ha (vilket man av olika skäl kan tycka att det borde vara, men av vissa skäl är svårt att ha i praktiken) för att få köra båt (båtar över 12 meter i längd och 4 i bredd måste man dock ha en skepparexamen för att få framföra, och för att få skepparen måste man ha förarbeviset. Skepparn har jag som mål att ta innan nästa sommar!

Ser fram emot en rolig och utvecklande helg, och att äntligen "få på papper" att jag kan köra båt :)

Inga kommentarer: