söndag 5 februari 2012

5/2 - Agility + lydnad = sant

Mötte upp Tina, Elin & Emma på hundklubben imorse vid 11 och gick en promenad på militärfältet med hundarna. Där efter blev det agilityträning för min del, ett ganska smart drag tror jag då jag fick upp värmen bra när jag sprang runt som en liten blå mellan hinderna, för varmt var det inte kan jag lova (fast klagar absolut inte, vi har det milt i jämförelse med många andra delar av vårt avlånga land), trots att det enligt termometern var varmare idag än igår men tyvärr blåsigare och råare.

Körde nog agility i närmare 1 timma och fokuserade på snäva svängar, "runt" (dvs han ska springa förbi hindret vi springer mot, och ta det "tillbaka" medan jag är kvar på hans "landningssida" hela tiden) och självständighet i slalomet (han har börjat gå ur de 2 sista pinnarna om jag är i sidled eller bakom honom stillastående). Mkt nöjd med svängar över lag, "runt" och balansen (som ligger platt på marken just nu efter att de har plogat planen, vi fortsätter att bara springa rätt över med belöning direkt utan stopp, för att göra det helt kravlöst och förhoppningsvis lösa upp en del av spänningarna för oss båda, för detta djävulens hinder), men mindre nöjd med slalomet och beteendet "runt omkring" när han inte kör - något lugnare i agilityn har han inte blivit efter kastreringen, det är ett som är säkert. Nerverna sitter utanpå och minsta lilla jag tar i honom för att försöka få honom att fokusera igen så gallskriker han som om jag höll på att misshandla ihjäl honom - suck!! Mitt tålamod i sådana situationer är inte det bästa #%&¤&^#?#!!!
Efter agilityn tog vi en liten paus med varm choklad ute i kylan som Elin hade med sig =) De andra åkte hem medan jag och C tog en till promenad på militären, tanken var att åka hem efter det, men han kändes så lugn på promenaden så jag ändrade planen och tänkte att jag skulle testa att köra lite lydnad när vi ändå var där. Min tanke har annars varit, nu när jag satt igång igen efter träningsuppehållet, att jag aldrig ska träna 2 eller flera olika grenar samtidigt just för att försöka göra allt så tydligt för honom som möjligt och så fokuserad på det vi gör som möjligt (dvs börjar vi träna lydnad ska han inte gå upp i varv och stress för att han tror att vi ska köra agility efteråt), men som sagt, han kändes så himla fin på promenaden så tänkte att jag ger det ett försök - och det är jag verkligen nöjd över att jag gjorde! Fick till en väldigt bra träning kändes det som, där jag så tävlingsmässigt som jag kunde, när jag var själv, gick igenom hela 2an direkt utan belöningar under tiden eller emellan momenten. Efter det pillade jag lite extra med rutan & apporten.
Så jag kan nog visst passa på att träna både agility och lydnad samtidigt ändå i fortsättningen också om jag känner för det - dock alltid agility först och med en promenad på iaf 10 minuter emellan.

Totalt var jag uppe på klubben i nära 3 timmar, känns som jag är på god väg "tillbaka" nu =) I slutet började jag prata lite med en man som kom med en svart blandrastik som skulle träna lydnad - "Hur gör man med den här apporten? Jag kan ingenting men tänker att det är ju bra för henne att träna saker och inte bara gå promenader. Tänkte jag skulle göra som du gjorde. Ska de sitta ner innan eller hur funkar det?". Haha, skön snubbe =) Det visade sig att frun ska komma imorgon med hunden på "inträdesprovet" inför vår LK1-kurs på GMBK och att hon tränat lite med henne "på hemmaplan", så hunden kunde ändå rätt bra tycker jag allt =) Mannen funderade på att gå en rapportkurs lite senare i vår när frun beslutat att ta lydnaden. Härlig pratstund och kul när man kan hjälpa med lite tankar och ideér =) Blir nog en rolig hund att ha på kurs.

Vid 15:30 landade jag i Torslanda hemma hos syrran & Johan på "dubbelfödelsedagskalas" med familjer & släkt. Oooh my god vad massa mat och efterrätter/fika - rullade i stort sett bokstavligt talat där ifrån vid 18:30. Slet stenhårt i nästan 1,5 timma utan paus på gymmet efteråt - intaget av kolhydrater, socker och fett denna helgen var varit enoooomt :p Mums, mums :p
Väl hemma igen vid lite efter 21 tog jag en kort och långsam promenad (3 km på 30 minuter) med C som fått vara hemma och vila trött huvud efter träningen - trots ganska hård påfrestning nu under helgen med massor av spring, hoppande i klippor och tufft agilitypass så ser jag ingenting av "orenheten" i bakbenet som han fick i början av veckan. Hade det varit någonting som suttit kvar hade det definitivt synts nu på kvällspromenaden (och när jag känt och klämt på honom) efter att han varit hemma och vilat - skönt att det troligen var som jag trodde med en tillfällig träningsvärk/sträckning i ovana agilitymuskler =) Efter promenaden dansade jag en omgång med dammtrasan och dammsugaren innan jag tillät mig att landa i soffan vid 22:30 för att blogga och halvkolla reprisen av Melodifestivalen - Haha, Kung Sean Banan, I love ;)


Dax att sova nu - ny vecka, nya tag =)





**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: