fredag 27 januari 2012

27/1 - Filmfestivalfestfredag

Planen ikväll var att ligga på soffan hemma hos Hanna och halvslumra till nån film, men så blev icke verkligheten - vi hamnade väldigt spontant på invigningsfesten för Göteborgs Filmfestival istället som hölls på nya Clarion Hotell Post (hotellet invigdes igår med pompa och ståt).
Med stooora blå ögon och guldfisk-munnar (ni vet sådär öppen-stängd-öppen-stängd...) gick vi runt där inne och kollade in alla "kulturnissar" och konstaterade att våra fördomar om just kulturnissar stämmer ganska så bra överrens med verklighetens kulturnissar :p Ane Brun uppträdde med 5-6 låtar och i övrigt spelade en tjej-DJ-trupp med en ganska så varierad musikblandning - till min lycka inte en endaste Håkan Hellström-låt trots att vi befann oss i "kulturnisseland" =D
Filmfestivalarrangörerna hade tyvärr gjort en jättemiss med insläppstiden - på vissa ställen och biljetter stod det att det öppnade 21:30 och på vissa biljetter 22:00 - den "riktiga" tiden var tydligen 22:00 märkte vi, och alla andra med oss - jag ljuger inte om jag säger att kön var närmre 150-200m lång med 4-5 pers i bredd  redan vid 21:45 när vi kom, och att folk var redigt förbannade och stelfrusna - till råga på allt när de väl öppnade så hade de bara 2 st som stod och rev biljetterna och en liten "snurr-dörrs-sluss" som alla skulle in igenom och sedan stå i nästa kö för att hänga in i garderoben ...det gick allt annat än fort kan jag lova och jag vet inte när jag frös så mycket senast (ni vet när man fryser så mkt så det gör ont), riktigt vidrigt var det och de 2 timmar som vi var där fortsatte vi frysa in i märg och ben trots att tempen inne säkert låg på runt 25-27 grader - BIG FAIL FILMFESTIVALEN!!
Som sagt var vi bara där i 2 timmar, kände att det räckte för oss "icke-kulturnissar" ;) Hade hoppats råka på folk från Svaleskärsteamet, men såg inte en enda männska jag kände (eller jo, vi träffade ju faktiskt otippat nog på "hund-Helena") dock såg vi några halvkändisar som vi inte visste namnen på :p
Men intressant och rätt kul var det ändå - skoj med lite kontraster till ens egna livsstil =) Hotellet var för övrigt riktigt najs, superpåkostat och en upplevelse i sig - väl värt ett besök om du har vägarna förbi och tid att kika in en snabbis. Tack pappa B1 för biljetterna - det blev 2 studiebesök i 1 kan man säga! =)
Klurigt ord det där föresten - filmfestivalfestfredag





Tidigare på dagen var jag inne i stan på lunch med Filip och några kollegor till honom, vi hamnade på "Restaurang Kungsgatan" - kändes lite over kill när de kom med var sin iPad där lunchmenyn var presenterad...(!?) Men visst, kostar en köttbullelunch 109:- så förstår jag att de har råd med det... maten var god, personalen trevlig och lokalen fräck - men inte så att jag känner för att gå dig igen och betala mellan 100-180:- för en lunch.


Mellan jobbet och Filmfestivalfesten hann jag med ett supersvettigt BC-pass i Majorna och en kvällspromenad med Combat =)


Inga kommentarer: