måndag 5 december 2011

5/12 - Ensam- & styrketräning

Efter kloka ord från en vän i helgen  har jag ikväll tränat på att bara vara med mig själv, kanske låter lite udda men har bestämt att jag ska försöka att ha 1 dag i veckan som jag bara har mig själv och Combat som sällskap efter jobbet - något som just nu är väldigt skrämmande.

När jag är själv kommer tankarna, frågorna, tårarna, frustrationen, den starka viljan att höra av mig... jag har helt enkelt ingen som får mig att tänka på annat, utan måste brottas med känslorna och hantera dem själv - det är jag livrädd för, men måste lära mig att göra.



Men det betyder inte att jag sitter hemma i soffan och BARA tänker och mår dåligt, nej, nej, det är lite väl att ta i =) Idag efter jobbet tog jag äntligen tag i min träning igen efter en alldeles för lång dipp pga förkylning och "allt runt omkring". Har inte gymmat nästan någonting sedan Fitnessfighten i september utan mest kört Bodycombat, och fy vad det märks på vad jag orkar. I slutet av september gjorde jag dryga 30 armhävningar i rad på tå, nu fixade jag precis 15 st x 2, i benböj i Smithmaskinen klarade jag då 57 kg i 15 x 2 repetitioner, nu fixade jag 42 kg i 15 x 2 repetitioner... Som tur är brukar det gå rätt så snabbt att komma upp i styrka igen om jag bara får in rutinen på att mixa pass & styrka. Konditionen var det ingen skillnad på glädjande nog i alla fall, och det får jag nog tacka Combat för som tar mig ut på våra dagliga 5-10 km powerwalkspromenader i ur och skur =)
Något som var mindre bra var att mina "farhågor" om att jag gått ner i vikt besannades (har ingen våg hemma), en kvällsvikt på 61,3 kg är inte riktigt OK - visst är det en del muskler som försvunnit såklart, men jag vet att det även är för att jag har extremt dålig aptit och har haft nu i snart 3 veckor. Jag kan gå en hel dag och bara ha fått i mig en banan och några koppar te - not good! Jag äter dock när jag är med andra, när tankarna är på annat och jag "mår bra" kommer aptiten tillbaka.
Såhär kan det dock inte få fortsätta, så ikväll har jag tvingat i mig en hel burk med hallonkesella och kylen ska fyllas med bra grejer som jag tycker om så det blir lättare att tvinga i mig när förnuftet vet att matintag behövs men resten av kroppen skriker nej (fast egentligen också ja). Jag vill inte vara smal och svag, jag vill vara fit och stark!

Sjukt hur en person kan påverka en så otroligt mkt... Gillar inte alls den jag är just nu och känner inte igen mig - vill tillbaka till mig själv!

Förutom gymmet så har jag och Combat gått en 5 km powerwalk här hemma i Mölndalshoodsen och jag har hunnit med att damma, dammsuga och våttorka innan jag äntrade soffan lite efter 22 med min Kesellaburk och stora kopp wildberryte =)

Tycker jag klarat min "ensamdag" rätt så bra faktiskt men tankarna finns där konstant i stort sett - tur att resten av veckan är fullbokad redan!

**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: