fredag 15 juli 2011

15/7 - Combat - troligen EP

En gla skit =)
I onsdags var jag hos veterinären för att vaccinera och ta borreliaprov för att se om det eventuellt kunde vara borrelia som orsakat de 2 krampanfall som han nu haft. Det första skrev jag om HÄR medan jag inte nämnt det andra iom att jag först ville kolla upp det innan jag själv gick ut med spekulationer. ...Hundvärlden är ju fantastiskt snabb på att sprida nyheter ;) Nu kan jag dock berätta ett det skedde på midsommarnatten ute på Fykan hos Jenny.

Jag åkte till Västra Djursjukhuset eftersom jag hade en rabattcheck där på vaccinering och i o m att jag bara tänkte ta ett borreliaprov så kändes det inte som det spelade någon större roll vart vi gick. Väl där blev vi omhändertagna av en trevlig djursjukvårdare och efter en liten stund kom även veterinären som verkade vara superbra och trevlig även han.
Fick berätta lite om Combat och varför jag ville göra ett borreliaprov, och när han fick reda på kramporsaken så fick jag beskriva hela kramphändelserna i detalj. När jag beskrivit de 2 gångerna så tyckte han att det kändes väldigt onödigt med borreliaprov, och att det till största delen lät som epilepsianfall... Hans ålder stämde, "krampbeteendet"o s v.
EP är ju vad jag själv också funderat över, men i o m att Combat varit så klar i huvudet och vid medvetande så tyckte jag det inte stämde mot vad jag är van vid hos människa där jag bara varit med om "grand mal" (dvs stora anfall där personen i fråga blir helt medvetslös). Men tydligen så kan EPn visa sig på många olika sätt och varierande grader, en del hundar stannar bara upp/fryser till någon sekund och fortsätter sedan som om ingenting har hänt, medan andra blir medvetslösa, tuggar fradga, kissar och bajsar på sig. Veterinären hade själv haft en fransk bulldog med EP där hunden alltid varit vid medvetande och återhämtat sig snabbt.

Så alltså, troligen har min lilla prins EP - vill dock poängtera att det inte är någon fastställd diagnos än. Veterinären kändes väldigt vettig, "mänsklig" och kunnig så vi stod över borreliaprovet då det till 99% inte gjort varken till eller från (proverna är tydligen väldigt svåra att tolka). Det vi ska göra är helt enkelt att leva på som vanligt och hoppas att det inte blir några fler anfall. Skulle det dock hända, och om de blir tätare så rekommenderade han att komma in och göra en mer grundlig undersökning med blodprov osv för att utesluta andra orsaker t ex lever och njurar. Medicinera kan man göra men inte heller först för ens om man märker att anfallen blir fler och tätare.

Tråkigt, självklart, men varken jag eller Combat tar det så hårt. Vi vet ju inte alls vart det bär hän, han kanske aldrig mer får något mer, han kanske får någon gång per år, eller flera gånger i månaden... men jag är inte den som målar fan på väggen innan någonting hänt - livet är för kort för att gå runt och vara orolig och deppad helt enkelt. Det är dock TUR i oturen att han är krypt, annars kanske han haft både en eller flera kullar efter sig? Och att föra EP-gener vidare vill man ju absolut inte! ...allt har nog sin mening, tror ni inte det?


Just nu är Combat hemma hos lektant Emmo som passar både min räser-råtta (som iofs låg å sov i soffan nyss fick jag veta) och orange-Theo :p Själv ska jag snart iväg på grillkväll i Eriksberg hemma hos Fong med massor av trevligt folk =) Kvällen till ära har det slutat regna till och med. Snacka om att jag, Emmo & Tino blev dyngblöta förut på våran promenad! Men nu minsann lyser nästan solen (OK, kanske lite överdrift).
Får se om det blir någon fortsatt utgång eller inte, tar kvällen som den kommer helt enkelt =) Combat lär ju knappt ens vilja komma hem efter en kväll med bästaste "Theo x 2" polarna och Emma, så han behöver jag ju inte ha dåligt samvete över i alla fall :p

**Like it, love it** /Sarah

Inga kommentarer: