torsdag 7 april 2011

7/4 - Trippelchansen agility, del 1

Nyss hemkommen från hundklubben efter 6 timmar i blåsten där uppe. Men himla trevligt har det varit trotts vinden och den sena tiden, Trippelchansen blev verkligen en succé (superinitiativ av Hanna, Sofie & Linn!!)  med ca 70-80 x 2 starter (hopp & agility) och ganska så långväga tävlande dök upp till och med.
Kom upp vid 16:30 redan och anslöt med Emma P, Sofie och en tjej jag aldrig träffat innan som höll på å bygga de två banorna, hux flux var klockan 18:00 och parkeringen var smockfull med bilar, folk och hundar.

Jag åkte på att vara domare i small, och jag måste verkligen säga att jag beundrar alla våra riktiga domare ute på tävlingsbanorna som står och dömer hund efter hund efter hund hela dagar i sträck för löjligt små domararvoden - jag tröttnar efter typ 10 hundar, skulle aldrig i mitt liv komma på tanken att bli domare! Det är tur att det finns "bättre" människor än mig där ute helt enkelt. Ska ju dock döma Doggy Professional agility cup uppe på klubben på lördag, så det var bra att få lite träning till dess =)

Min och Combats egna insatser på banan idag var klart godkända, det som förstörde för oss var min otydlighet i hopploppet innan en tunnel och att jag släppte honom med blicken precis efter en tunnel i agilityloppet - jag kan inte TRO att han är med mig som han ska utan jag måste SE TILL att han ÄR det och VET vart han ska, hur ska han annars veta?!
Förutom mina fel var det nästan bara + för Combats del idag :) Trodde ju nästan att han skulle vara än mer rabiat än vad han brukar vara iom att det var på våg hemmaklubb, men det var han faktiskt inte, bara sådär "vanligt" rabiat som han brukar vara på andra tävlingar :p

På plussidan:
* han låg i starterna till startsignal (ser dock ut på filmen som han tjuvstartar i agilityn, men man hör inte mig)
* han lyssnade och jag kunde styra hans väg
* kontaktfältet på balansen!!!! :D (tyvärr ser man inte det i filmen, men det är riktigt bra utfört!)

På minussidan:
* kontaktfältet på A-hindret (har inte tränat A-hinder på i princip ½-år)
* snigelkrypandet på gungan (dock inte så orolig över det, jag tror jag bromasade honom för mkt helt enkelt)

Jag har faktiskt några plus jag med, trotts diskmissarna:
* jag spriiinger =)
* jag är mkt mer offensiv och "på" än vad jag varit förr
* jag har börjar lära mig att kunna se på banvandringen hur jag måste planera min väg och vart jag kommer att vara (behöva vara) i förhållande till vart Combat kommer vara
* jag var avslappnad vid balansen och litade på hans "tryck"

...sedan finns det ett litet minus till som jag grämer mig lite över tillsammans med "diskningstabbarna":
* jag är alldeles för sen i ett framförbyte med efterföljande 180 grader sväng där jag velat förbereda honom bättre på att vända snävt. Jag borde även följt upp mer och "plockat in" honom.


Ni får se på filmen nedan och se om ni förstår vad jag menar med allt mitt svammel =)



Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med både Combat och mig själv, det känns verkligen att vi utvecklats under vinterhalvåret (och han mognat liiite i huvudet), äntligen börjar vi förstå varandra på ett helt annat plan än vi gjort innan - pengar och tid hos fröken Jenny har varit väl investerade!

Ett favoritcitat som stämmer så himla väl:
"Tidigare misslyckanden är vägvisare för kommande framgång!"
Och med de orden säger vi God Natt =)

...fast jag måste först bara dela med mig av en bild på min frisyr idag, som jag blev så himla nöjd med
Håll i håret!

NU säger vi nighty =)




**Like it, love it** /Sarah

1 kommentar:

Paulina och Bouka sa...

Vad underbart han är.. fart har han ju i alla fall inte för lite av derekt! :)