onsdag 23 februari 2011

23/2 - Vem ljuger?

Har tänkt lite på det här med statistikräknare, att alla 3 olika som jag har kopplade till bloggen visar så olika resultat. Kan verkligen noll om det här med hur de registrerar besökare osv, förutom att jag förstår att alla gör på olika sätt helt enkelt med tanke på resultatet.

Susnet.nu är den som visar statistiken här till höger om inläggen, och vad jag förstått är det Susnet som är den som de flesta använder sig av som extern statistikräknare.

Blogspot.se är en egen tjänst som bloggplattformen har, som endast jag ser i mina inställningar.

Bloggtoppen.se är en extern sida som listar bloggar efter hur många besökare de har, genom sitt egna räkneverktyg.

Så här ser det ut just nu i skrivande stund:

Idag: 
Susnet: 35 st
Blogspot: 69 st
Bloggtoppen: 33 st

Denna veckan:
Susnet: 180 st
Blogspot: 216 st (då endast räknat på tisdag-nu, måndag är alltså inte medräknat)
Bloggtoppen: 198 st

Denna månaden:
Susnet: 1140 st
Blogspot:  2714 st
Bloggtoppen: visar inte månadsstatistik


Susnet & Bloggtoppen ser ju ut att ligga i alla fall någorlunda jämnt, så det borde väl vara de som stämmer "bäst" gissar jag? Blogspot ligger ju extremt mycket högre i alla avseenden, så man undrar ju hur 17 den räknar?? Känns inte så tillförlitligt i alla fall kan man väl säga.
Lite skumt känns det även att Bloggtoppen ligger lägre på dagsräknaren, men högre på veckoräknaren...

Någon som läser här som har bättre koll på detta och vill lämna en liten förklaring??

Bild från Blogspots räknare


**Like it, love it** /Sarah

Inga kommentarer: