tisdag 15 februari 2011

14/2 - Lk1-filmen från Nossebro

Sådär, filmen fixad - kors i taket!



Överlag är jag såklart hur supernöjd som helst och väldigt stolt som sagt, men man kan ju alltid (och bör sträva efter) bli bättre.

* Platsliggningen känns inte alls säker, den måste vi träna mycket mer på för att få stabil. På tävlingen blev han rastlös och tittade runt lite här och där, tvättade sig (en favorit) och gäspade högljutt.

* Tandvisningen är också lite av en lottning beroende på hur domaren är och gör. På förra tävlingen fick vi ju 0 på momentet då domaren "betedde sig" konstigt och trängde in Combat mellan mig och honom. Denna gången stod domaren still medan vi gick fram till honom, när Combat tog bort huvudet när han försökte med 1 hand, tog han helt enkelt båda händerna och höll fast honom lite - enkelt, vänligt, bestämt och tydligt.

* Linförigheten gick han för långt fram i positionen, men jag hade valt att hetsa upp honom innan vår start för att medvetet försöka få fram exakt just detta då vi innan har haft problem med att han gått ner sig, sackat efter och känts loj. Tävlingen innan tror jag att han missade att sätta sig i iaf 50% av halterna. Hellre en för taggad glad hund, än loj och uttråkad - i alla fall tänker jag så =) Fortsatt träning får ligga på att lära honom rätt position även om han är övertaggad :)

* Läggandet gör han snabbt och snyggt tycker jag, men för långt fram i position även här.

* Inkallningen är jag väldigt nöjd med. På filmen ser det ut som han hoppar på mitt ben, men han nuddar aldrig. Dock tränar vi på att få bort hoppet helt!

* Ställandet gör han oxå snyggt tycker jag. Har haft stora problem med att han trampar om med framtassarna och till och med flyttar sig vid mitt återgående. Tassarna är inte perfekt stilla här, men en betydlig förbättring! Dock för långt fram i position i fotgåendet här oxå.

* Apporten är jag överlycklig för! En 7a! Detta moment trodde jag aldrig vi skulle klara med MAX en 5a i bästa fall som vi fick sist. Dock struntade jag i att vänta på kommandot och lät honom ta den direkt, vilket domaren sa att tydligen vissa domare kan 0a momentet för... Så ska försöka träna in att han kan vänta med att ta den, har vi kommit så här långt med den så ska vi väl kunna klara av det också tycker jag :p

* Hoppet är inte mycket att säga om, men liksom inkallningen träna bort hoppet i vändningen.

* Helheten tänkte jag på mycket hela tiden. Såg till att han var nära mig i alla förflyttningar mellan momenten - fast utan att tjata , var glad och pigg i rösten, berömde "lagom" mycket efter varje avslutat moment och försökte hålla Combat på en "balanserad" nivå utan studsbollhopp och ärmkampande.



Bilder från Vara Grästorp Brukshundklubb
Kan absolut rekommendera er att tävla där! Väldigt trevliga och skön stämning! 




Ja visst finns det en del att förbättra, och vi ska träna vidare för att få vårat LP1! Som det ser ut blir det tävling i Bollebygd den 5/3 och sedan 13/3, och då tänkte vi helt sonika ta våra 2 förstapris och ha titeln i hamn :p

Mest nöjd är jag över att jag nu äntligen hittat hur vi ska ladda upp innan, belöningsform, att jag har koll på hur själva tävlingen går till och vad som är tillåtet och inte osv. Att jag helt enkelt kunde lita på mig själv och vara lugn inför allt som komma skulle. Jag är ju lite av ett kontrollfreak och mår och känner mig så mycket bättre när jag är med på noterna och vet vad som händer, vilket ju speglar av sig på Combat.

Så, så sant som det är sagt: Träning GER färdighet både för en själv och hunden. Bara att kolla på resultaten nedan... (vill förtydliga att jag lägger in själva tävlingarna i ordet "träning")

24/5 - 2009 - Botkyrka - 151 poäng
14/5 - 2010 - Tyresö - 102,5 poäng
12/12 - 2010 - Göteborg - 112 poäng
13/2 - 2011 - Nossebro - 190 poäng



**Like it, love it** /Sarah

8 kommentarer:

Åsa o Lovis sa...

Grattis!

Hade jag varit du hade jag struntat i apporten. Den är bara koeff 1 och går han sådär fint på resten av tävlingarna så spelar det ju ingen roll om du nollar den! Reglerna kommer ju att ändras, det blev ju inte så bra med nya apporten i ettan...

Jeanette med trollen tre sa...

Men Grattis Sara till topp-poäng. Så klart så ror ni hem ert Lp i mars. Du och Combat är ju ett riktigt radarpar. Jag håller på er.

Linda å Inez sa...

Jag fattar inte att ni fick en tia på inkallningen?! Hann domaren verkligen se att Combat sprang :o

Skämt å sido, jättefint program Sara! Stort Grattis!

Johanna Rolfsdotter Linder sa...

Hej. såg riktigt bra ut det där!!!! kram johanna

Sarah Carlsson sa...

Tack allihopa =)

Agneta Spiik sa...

Kanon bra
vad duktiga ni är
det var en en fröjd att se er
hälsn Agneta och Russin

Veronica sa...

Finfint Sarah! Stort grattis! Håller med dig om att han är lite väl långt fram ibland under linförigheten, men något ska man ju ha att jobba på! =) Annars ser det väldigt samlat och tjusigt ut! Jag fick en åtta när jag gav Teo apporten direkt. Tror bestämt att det står i reglerna att högsta betyg som kan ges är en åtta om man gör så, men en nolla borde man ju inte kunna få. Apporteringen är ju ändå helt annan i tvåan, så jag valde att inte lägga tid på ettans apport.
Håller tummarna att ni ska sätta första pris på resterande tävlingar! =)

Jeanette o flocken sa...

Stort Grattis till första priset =)
va fin han ser ut...gillar hans glädje i fotgåendet =)..snart hittar han rätt position =)