söndag 23 januari 2011

23/1 - Lite lydnad, promenerande & feeest


Känner att jag är inne i ett flow av bra dagar och helger nu, underbart härligt! 

Fredagens träning gick väldigt bra, men att inte få köra agility på ett ställe som annars enbart är förknippat med agility tyckte Combat var väldigt frustrerande. Totalt hyperspeedad var han, iofs något som inte är så ovanligt. Fruktansvärt tacksam är han att träna i alla fall i hänseendet att han verkligen älskar att jobba och har extremt hög belöningsförväntan, oberoende av vad det är egentligen som tränas (agilityn kommer dock alltid stå högt upp). Men det är faktiskt nästan lite jobbigt att knappt kunna berömma honom alls utan att han går i atomer och börjar studsa och flänga. Ett lugnt "bra", levergodis eller Frollic eller lugna fasta klappar är det som funkar bäst. Men ibland vill man ju kunna jackpottberömma och bli sådär hysteriskt glad själv för att visa att något var sådär extra bra, men har jag gjort det så har jag en hund som hoppar/studsar/flyger vid sidan av mig, tränger och har positionen väldigt långt fram eller hoppslänger sig in i inkallningen t ex, i ett bra tag innan han sansat sig igen... Det sägs ju att gränsen mellan geni till galning är hårfin...
De flesta momenten känns bra, men tandvisning & apporten är ju kapitell för sig själva. Vi la upp träningen så att vi kommenderade varandra genom hela klass I och gjorde det så tävlingslikt som möjligt. 
Därefter körde vi lite fritt, där jag körde en del inkallning med ställande. Och där kan man snacka om belöningsförväntan och snabbtänkthet. Det räcker att köra 1 gång med ställande för att han sedan ska stanna av sig själv för att vänta på belöningen, när inte belöningenkommer tar "klickertrick-hunden" över och beteenden som backa, zebra, ligg, deck osv bjuds på. Tååålamod och påhittighet är det som gäller från mattes sida!
Tack Hanna & Elin för en riktigt lyckad fredags-mys-kväll!

I lördags blev promenad med Chrille, Annika och 2 kompisar till dem + en tollarkille på 9 månader, lite spontant bokat. Vi trotsade isen och vandrade Stora Delsjön runt, ca 8 km. Det gick faktiskt rätt så bra, inte en enda av oss lyckades trilla, men det gick inte fort heller  =) I 3 timmar var vi ute och hade det helt otroligt härligt och bara njöt av naturen och solstrålarna!

Vackert så in i norden
Fikastopp på caféet vid badet
<3
Lördagskvällen var sedan förra lördagen bestämt att vi hundtjejer skulle gå ut och ha en rejäl parykväll,  snacka om att jag  var taggad till tusen. 19:30 dök jag, Emma N, Elin, Hanna, Tina och hennes pojkväns syster upp hos FRÖKEN Emma P som hade fixat tacos som sin examensmiddag och firning =) 
Skrattsalvorna, den låga humorn och sjuka samtalsämnena avlöste varandra kan man väl säga. 
02:20 stod jag, Elin, Emma P & Emma N i baren på Park Lane och styrde sedan stegen mot dansgolvet där jag stod i stort sett konstant fram till 5 då de stängde, de andra försvann iväg i omgångar på olika upptåg =) Emma N kommer nästa gång få ha flexikoppel på sig, det är ett som är säkert ;) Sista timman anslöt sig även Johannes till vår tjejskara  för att skaka lite rumpaaaaa. 
En fruktansvärt rolig kväll, trots en del strul som höll på att sänka allas partyhumör rejält. Som tur var hade alla samma inställning att inget hade blivit bättre av att åka hem och deppa, vilket var en himla tur. Fy tusan vad makt- och värdelös man kan känna sig ibland dock :( Men som sagt, kvällen var över lag fantastiskt rolig och galen. TACK alla!!


Partybrudarna?? eehhh...

Idag söndag har jag som 98% av alla mina "dagen-efter-dagar" mått kanonbra =)
Jag, Johannes & Emma P tog en 5 km-promenad uppe vid Delsjö golfklubb i det härliga vädret. Vet ni vad?? Solen var riktigt varm och fåglarna kvittrade =) Mmmm!! Nu vill vi ha vår och isfritt!

Trötta & söta hjältar efter hård utgång och långpromenad =)

Efter promenaden tog jag en eftermiddagslur och hade sedan tänkt åka och träna. Men istället blev det en spontan lydnadsträning i Kungälv tillsammans med Hanna (initiativtagare), Elin & Emma P. Mycket nöjd även med dagens träning! Kändes ännu bättre än i fredags. Körde igenom hela 1an med kommendering och tränade liksom i fredags fritt därefter.
Planen var att åka och gymma sedan när jag kom hem vid 20, men tänkte om och kom fram till att det nog är bra att vila i och med att jag ska till min PT imorgon och göra den där styrke- konditions- och fettmätningen. Kan ju inte ta ut mig idag och få kasst resultat imorgon bara för det... Hmm, det lät bra i huvudet iaf...



**Like it, love it**
/Sarah

Inga kommentarer: