söndag 5 september 2010

5/9 - Agility i Uddevalla & div annat

Avslutade helgen med kvällsfika till Galenskaparna hos Hanna nu innan jag kom hem och började knappa på datorn vid 22, mysig och bra avslutning på bra helg helt enkelt.

Klockan ringde vid 07:30 imorse och jag övervägde starkt på att strunta i vårt agilitylopp uppe i Uddevalla och ta sovmorgon istället. Tog dock mitt förnuft tillfånga, masade mig upp och drog iväg. Körde lite vilse precis på slutet pga värdelös vägbeskrivning, men hittade fram med hjälp av snäll tävlingsledare i telefon. Kom ganska perfekt till min banvandring vid ca 09:30 och hade start nr 12 av 17. Liksom gårdagen var det en kul bana med både rakor, byten, svängar och hyfsat svår slalomingång (iaf för snabba hundar då det stog på en målrakan direkt efter en tunnel där de kom in i en hiskelig fart). Vi var färdigtävlade vid si sådär 10:10, men åkte inte hemåt för ens vid 11:30 eftersom Sara & Vila fanns på plats som vi ju inte ville missa såklart :) Och hon får säga vad hon vill, men deras agilitylopp såg väldigt fint ut fram till en hinderpassage där de helt enkelt inte hade riktigt samma åsikter om vägen, varken med sig själva eller varandra ;) Så för er som får höra från henne själv att det var kaos, så var det faktiskt inte fullt så farligt ;)
Efter Saras agilitylopp gick vi en skön skogsrunda med våra 2 monsterhundar och därefter styrde jag bilen hemåt, eller rättare sagt till Torslanda där det blev en tur till Hemtex, Iems & Ica Maxi med mami för lite gardinkikande, och köp av cerice kuddfodral till 2 småkudddar som jag har i soffan. Vi njöt av den sista (?) sensommarvärmen med middag på altanen och gick en promenad med hundarna. Rensade sedan ut min hästgarderob som jag dragit mig för så länge, länge, men nu är det gjort. Det blev en spara-påse, en slänga-påse och 2 olika ge-bort-påsar. Det var faktiskt rätt så jobbigt att göra den sista och slutgiltiga rensningen, har inga som helst hästutrustningssaker kvar nu, utan bara lite kläder i stort sett. ...Mycket nostalgi och många minnen for genom hjärnan, och till och med några tårar bakom ögonlocken...


Mina killar i vått och torrt

Gammelman-Milou kan minsann

...och snygg är han också!

Minnen från mitt tidigare liv

Vad ska jag säga om själva tävlingsloppet då... Njo, känslan var iaf OK, nästan bra ;) Min nya startteknik verkar funka fint, vi hade kontakt genom banan och slalomet satt som ett strykt frimärke trots att jag tokhetsade honom :) Vi har haft lite problem med just sådana raka speed-ingångar iom att han inte hinner bromsa sig själv i den farten, och missar då 2a eller 3e porten.
Kontaktfälten? Blandade känslor. Fick liksom igår kontakt med honom innan alla blanshinder, dock så drog han från alla i slutet ändå. A-hindret lät jag faktiskt bli att ta tillbaka honom på idag, tyckte dock att han strävade mer neråt än framåt/utåt och gjorde inget katapulthopp, så någon form av förbättring är det väl allt. Gungan kan jag förstå att det blev tokigt på, den var väldigt lätt, skranglig och skramlig vilket gjorde den svår att hålla kvar på plats på marken för honom, så det blev några omtagningar innan han låg lugnt och höll ned den. Innan balansbomman fick jag nästan en "hallelulja-upplevelse" :) Han bromsade verkligen upp innan (växlade ner), tittade på mig, stannade på uppfarten ...men drog som sagt på nedfarten, dock inte heller här något katapulthopp iaf. ...Kan vi vara en liiiiiiten bit på väg mot bättre kontaktfält igen tro? Håll tummar, tassar och tår för oss!

Tittade just på några tävlingar från i våras som jag har på U-tuben, och jag blev än mer övertygad om att det är för att jag var så jäkla urbota dum och lät Paulina köra honom på GHU´s KM, som kontaktfälten blivit som de blivit. Det är en enoooorm skillnad på hur han beter sig på balanshinderna innan KMet ägt rum, och efter, så jag har enbart mig själv att skylla, suck och sur lärdom!

Ska dock noga poängtera att det absolut inte har att göra med om Paulina är duktig eller inte, för det är hon, väldigt duktig till och med tycker jag, utan att Combat är just Combat (hypermega-energisk), och att rasen är den ras han är... Det hade inte spelat någon roll om det så varit Jenny som kört med honom, jag tror att det blivit exakt samma även med henne. Ni som har berger förstår nog vad jag pratar om, för er andra som inte vet så mycket om rasen kan jag väl enkelt förklara det såhär; Ge en berger lillfingernageln, och den tar 2 hela armar, och kanske lite till... En BDP (berger des pyréneés) är inte avlad för och har inte sitt ursprung i att jobba MED människan, i alla fall inte på lååååååånga vägar i närheten på det sätt som tex border collien är. En BDP vallar väldigt självständigt och är mer aktivt drivande/fösande än koncentrerat finlirande, även fast de ska kunna det till en viss del med dock. Det en berger absolut inte är framavlad till, eller invand med/nedärvd i, är att jobba med någon annan än dess familj... Så huuuuur i hela friden kunde jag ens komma på tanken?? Jag vet ju hur det blev sist när Nettan & Hanna hade med honom nere i Skåne, de kom iofs trots allt hem med en hopp-pinne :) men kontaktfälten var katastrofala. En BDP tar alla chanser den får, ibland även om de inte får :P Vilket är rasens charm på ett sätt, men även baksida på ett annat.

Well, well, känslan var som sagt bättre både igår och idag än vad den varit på länge iaf. Nästa helg är det dags för Grästorp och Torslanda, får se om den sitter i även då helt enkelt.
Fick även en glädjande "pre-nyhet" av Hanna nu ikväll, och det verkar som vi kommit med i träningsgruppen för Jenny i höst :D Då jäklans ska det bli ordning på torpet!


Nu somnar jag snart sittandes i soffan, så bäst att förflytta mig till sängen innan det sker. Tyvärr har inte filmen på gårdagens lopp laddat klart på U-tube, så jag får lägga upp den imorgon helt enkelt, dock blev det några bilder igår som Emelie & Anna tog med pappas systemkamera =)


Stenungsunds brukshundklubb, viste inte ens att den fanns. Men mysigt ställe och tävling =)

Med siktet inställt
Haha, en favoritbild helt klart. Han ser inte riktigt klok ut :P
Kolla tantens ansiktsuttryck i bakgrunden :)
Flyg å far AB
Stilstudier på springtekniken

8 kommentarer:

Hanna sa...

Mitt motto med Janis som varit fullständigt galen är att tänka på mitt mål hur jag vill ha det och aldrig någonsin släppa det. Utöver det har jag ständigt tänkt - mest trägen vinner. Och så är det - mest trägen vinner... Ge aldrig upp, tro på dig själv och tänk inte enbart på så är rasen - alla hundar är unika!

Sarah Carlsson sa...

Tänker absolut inte enbart på rasen, men det är en oundviktlig faktor som inte går att blunda för. De flesta BCs skärper sig med en annan förare, de flesta Bergers pekar finger och tänker "YES!", eller "nä fyy fan, dig känner jag inte, alltså litar jag inte på dig. Säg du vad du vill..." :D

Som sagt, känslan var bättre i helgen, men det är bara att inse att det kommer ta lång tid tillbaka och till ännu bättre =)

Han är bra, jag är bra, vi ska bara lära oss att vara bra tillsammans nu med ;)

Paulina sa...

Hoppas jag inte förstöre allt för mycket.

Ett himla bra lopp ni gjorde i stenungsund nu,Ni som är så himla bra.
kram! :)

Sarah Carlsson sa...

Du har absolut inte förstört någonting =) Det är jag som inte tänker längre än näsan räcker :P Du jobbade kanonbra med honom och är jätteduktig! :)

Sarah Carlsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Paulina sa...

åh vad bra, var lite rädd att jag kanske hade förstört lite där..
Hoppas att det är okej att tävla AFC med honom?
kram och tack för att du berömmer mig så himskans mycket! tack! :)

Sarah Carlsson sa...

Absolut, om det blir något för klubben vill säga... Ingen koll alls faktiskt på det... Isf är det inte långt kvar så då blir det att komma på ett program fortast möjligt och intensiv hårdträning ;)

Paulina sa...

Självklart! :)
Vill du vara "the smaller team"s freestyle coatch? ;)

Ska börja checka in låtar och smida ideer genast! :D