fredag 14 maj 2010

14/5 - KM Bergerträffen 2010

Blev ingen lunch med Per idag, men däremot en härlig kväll hemma hos hans kollega Magnus som jag träffade sist jag var uppe också. Vi körde Buzz, ett frågespel som man kör via TVn på TV-spel, och hade allmänt kul och trevligt :) Per och Magnus fortsatte sedan ut medans jag, Emma och hundarna begav oss ner till Mariefred igen.


Tog det lugnt i morse då vi inte skulle vara på tävlingsplatsen för ens vid 15. Käkade frukost med de andra nere i huset och slappade innan vi åkte mot Tyresö Brukshundklubb och KM i agility och lydnad för Club Berger Des Pyréneés vid 13:30-snåret. Hann fram i god tid och det blev kramkalas med alla goa "rasvänner", inte minst mina underbara uppfödare Monne & Ulrika + "småtjejerna" som skulle vara med i ungdomsklass i agility med Combats mamma "Ruby", Quiche som är född 2 dagar efter Combat och inlånade Isaac.

Blev lottad som nr 2 i lydnaden som jag som vanligt inte tränat något direkt inför, dåliga mig. Combat kändes loj och inte alls med på noterna faktiskt, vilket inte gjorde det hela mycket bättre. En mycket stimmig miljö under själva programmet och platsliggningen var pricken över i-et för att det inte skulle gå så bra. Plattsliggningen tror jag han inte ens riktigt fattade vad det var som hände/skulle göras då han smög med mig några steg framåt och sedan la sig, vilket resulteradei en 0a (!). Platsen som annars aldrig är några problem, oberoende av miljö eller störningar. Blev rätt förvånad faktiskt.

Resten blev:
Tandvisning; 7, Kommentar; "något struligt innan" ...tandvisnigen kan verkligen bedömas på lika många sätt som det finns domare känns det som. Combat satt vid min sida, gick fram till domaren när han närmade sig mig och hoppade upp med framtassarna på honom för att hälsa. Blev tillsagd att sätta honom ner, varefter han sedan satt still när domaren lyfte och tittade på tänderna, endast med några huvudrörelser från Combat. Verkar som en del domare belönar tillgängligheten mer och priviligerar den, medans andra väljer den mer gamla linjen att kolla just tänderna...
Linförighet; 0, bröt efter att halv garvat, halvt suckat mig igenom nästan hela med en grymt ofokuseradhund
Inkallning; 9,5, snett sättande
Ställande; 8, nosade innan, tog ett steg vid min återgång
Läggande; 8, kommer inte ihåg varför
Apport; 0, i stort sett aldrig tränat, så det visste jag
Hopp: 10

Alltså 3 nollor, icke bra! Men, men, så kan det vara. Måste verkligen ta tag i lydnadsträningen på allvar och boka in ett par tävlingar i höst så vi kan få ett 1a-pris vilket jag vet att vi fixar utan problem.


Agilityn gick däremot betydligt bättre, slutade som 2a i KMet med 5 slarviga fel på balansnedfarten. Borde varit mer på honom där och noga. Loppen i sig var riiiktigt bra annars, speciellt hopploppet där vi teamade kanonbra! Hade en skön känsla i kroppen i båda loppen, den kommer vi ihåg och tar med oss :) I tid var vi defenitivt snabbast i både hopp och agility, men tyvärr fick man inga resultat så vet inte med hur många sekunder.

En härlig och rolig dag med alla våra tokiga hundar och goa människor har det helt klart varit. Extra kul att Elin Holmros med familj dök upp :) Väldigt kul att se att det kommer fler och fler väldigt duktiga Bergerekipage både i lydnad och agility! Ett JÄTTEGRATTIS till Veronica med Ila & Teo som storskrällde och vann KMet i både lydnaden med lilla kvicka, underbara Ila (Combat-fartvarning) och agilityn med säkra och kloka Teo. Hejja er! =)



Glada i hågen på väg mot Tyresö BK




Emma fick sett och fotat Globen ...like a dream commi´n true ;)





Ett gäng Bergers med ägare



Emma försökte få oss att tro att Theo också var en Berger genom att trycka in honom i Ila & Teo´s bur... T(h)eo som T(h)eo liksom? ;)


Promanad med lite bergsklättring, hundarna stortrivdes!




Grattis till Veronica med Ila & Teo!

Inga kommentarer: