söndag 4 april 2010

4/4 - Gåsahoppet, dag 2

Dag 2 av Gåsahoppet gav mig och Paulina sovmorgon ända till 07.30 eftersom jag räknade ut att klasserna innan min första start inte skulle vara slut för ens ca 08:30. Skönt!!
När vi kom till tävlingsplatsen hade Hanna redan hunnit köra sitt enda lopp och var redo att åka hem mot Götet :)
Våra lopp låg väldigt bra för min och Paulinas del, alla mina tre och hennes två avlöste varandra så det var inga jättelånga väntetider så hela dagen gick, redan 12:30 var vi klara för dagen och kunde även vi påbörja resan mot Götelaborg :)

Jag började morgonen med Hopp 2an. Vår 3e start i den klassen tror jag det var. Jag har inga större ambitioner att försöka plocka pinnar och flytta upp oss i klass 3 innan jag kommit ikapp i agilityklassen, så sålänge kommer jag använda dessa starter till att testa mig och Combat för att få fram vad vi verkligen behöver träna mer på och vad vi kan utveckla och vart våra största svagheter finns. Är väldigt nöjd med början av denna bana där starten var ett hopp, rak tunnel och ca 80 graders sväng mot platta tunneln. Den raka tunneln låg med öppningen rakt mot ett hopphinder vilket var det enda hundarna såg när de kom ut ur den. Min plan var att lämna honom en bra bit i starten så jag hade försprång innan raka tunneln och göra ett blindbyte och styra in i platta. Detta lyckades jag med, men han var nära att ta hopphindret istället, gav mig dock inte i bytet utan höll kvar handen nere och fick honom att bryta vägen mot hopphindret och ta platta tunneln tillslut :) Därefter var det några hopphinder i en threadle-aktig formation och sedan hopp vidare i en 180 graders tajt sväng till slalom och sedan tillbaka 180 grader till en kort rak tunnel med sikte rakt på en lång rak tunnel, denna långa raka tunnel skulle de dock inte ta, utan bryta av 90 grader ner mot en makarontunnel (yees, trenden för i stort sett alla klasser denna helg var raka och böjda tunnlar i olika kombinationer kändes det som) Min tanke var att här testa hur bra slalomet sitter i riktigt svåra situationer, genom att göra ett bakombyte efter hopphindret och skicka in i slalomet, vilket gjorde att jag behövde passera honom "näsa mot nos" för att komma runt och plocka upp efter att slalomet var slut, styra in i korta raka tunneln och visa mig i öppningen och på så sätt kunna brya vägen mot den långa tunneln. Detta visade sig dock för svårt och en kombination jag definitivt kommer att köra på träning framöver! När jag passerar honom jämnsides bryter han i slalomet och följer mig istället, vilket ju faktiskt är helt logiskt egentligen. Efter detta hamnar jag efter i handlingen och hinner inte fram och bryta vägen mot långa tunneln, vilken han självklart far rakt in i :) DISK! Resten av banan går kalas och som planerat. Nöjd med loppet och att jag vågade testa våra svagheter! Slalom är Combats paradnummer, men det kan aaalltid förbättras!! Nu ska vi träna på att han ska kunna fullfölja trots att jag springer mot och förbi honom åt "fel håll" :)

Nästa lopp var Öppna hoppklassen, och det är nog det lopp jag är minst nöjd med av alla 5. Starten såg relativt enkel ut med 3 hopphinder på raken, dock med en lång rak tunnel i synfältet efter 1a hopphindret och en makarontunnel precis innan 3e hopphindret. Många hundar hamnade in i någon av dessa tunnlar istället för att ta de 3 hopphinderna, liksom Combat :) Tjoff sa det och så var han ute på andra sidan den långa raka tunneln =) La honom och gjorde en "omstart" innan 2a hopphindret och körde på från där igen. Mitt fokus kom aldrig riktigt igång och tycker att min handling ser väldigt slapp ut på filmen. Är dock nöjd med vår omstart då han låg lugnt och med slalomet. Resten kan vi nog glömma :) ...ni får se film sedan...

3e och sista loppet var Öppna agilityklassen, är väldigt nöjd med vissa bitar och mindre nöjd med vissa. På filmerna ser jag att jag ger mig alldeles för lätt i vissa situationer, vilket leder till diskning. I detta lopp diskades vi på 2a hindret då han drar på fel hopphinder just pga jag gav mig för lätt i att inte genomföra min handling, hade jag gjort som i hopp2an, och väntat ut och hållt kvar handen nere, så hade han troligen i sista sekund tagit rätt hinder istället. Learning by error!! Är inte nöjd med utförandet av gungan då han ( i mitt tycke) drar för tidigt, så den tog jag om och är mycket nöjd med 2a utförandet då han låg kvar stabilt och väntade på OK-signal. Är även nöjd med sista biten av banan där jag bestämde mig efter banvandringen att ändra min egna väg på ett ställe där jag insåg att jag troligen gjort en felbedömning på banvandringen. Istället för ett bakombyta efter en kort rak tunnel som låg under A-hindret så blev det ett blindbyte innan tunneln som jag är riktigt nöjd med! Är även i denna klass mycket nöjd med slalomet.

Summa summarum är alltså 5 disk av 5 möjliga denna helg, men känslan i stort känns bra och vi har nu en hel del nya kluriga grejer i "träningsförrådet",vilket jag behöver eftersom jag har dålig fantasi att komma på egna saker och ideér. Annica A hann även se mitt första hopplopp och även hon tyckte det såg ut som att han numera jobbar betydligt mer med mig, än med sig själv, vilket ju känns bra :)

Paulina och Smilla körde de 2 öppna klasserna och de presterade mycket bra, trots diskningar även där. Ibland är det svårt att glömma att tjejerna bara har 1 kurs bakom sig och startade med agilityn lite lätt i somras... Hejja, hejja er :)

Bilturen hem flöt trafikmässigt på väldigt bra, men det var riktigt segt att köra eftersom jag var dödstrött, men hem kom vi och klockan stod bara på 17:00 när jag däckade på sängen i 2 timmar innan det var dax för Påskaftonsutgång :) Mer om det i ett annat inlägg dock :)

Tack Paulina och Hanna för en härlig helg, och Emma P givetvis för sängplats och utfodring!






Fredagens kvällspromenad



Skåne är platt, jäätteplatt!!


Sverige?




GPSen hittade en genväg ...och den funkade faktiskt :) Men vi undrade vart sjutton vi var på väg när vi kilometer efter kilometer körde på grusväg rätt över åkrarna.


Inga kommentarer: