torsdag 31 december 2009

Smällarhelveten & ungjävlar!!

Har en hund som panikslaget sitter och hyperventilerar här hemma, hoppas alla ni som skjuter raketer och smällare tycker att det är värt det... Fick vända efter 10 min på vår promenad, ingen idé att ens försöka fortsätta. Fick honom tillslut att vilja äta lite på ett ben med mjuk fyllning, innan hade han ratat både rökt oxknota & ben med rökt torkat fläsk runt... Förbannat att jag inte fick tag på ungjävlen som sköt, han hade iiinte fått en så angenäm fortsatt Nyår kan jag lova!!


Hoppas alla skadade i nedanstående statistik har allvarliga men och ärr kvar, både psykiska och psykiska...



Antal sjukhusvårdade per år av fyrverkerier & smällare 1997-2008.

Antal sjukhusvårade per månad 1997-2007

Antal sjukhusvårdade fördelat på ålder


Märk att de flesta skadade är mellan 10-20 år... Mkt konstigt iom att det är lagenligt förbjudet att smälla smällare över huvud taget (att sälja med för den delen), och att man måste vara över 18 för att få köpa och skjuta raketer... Att köpa ut raketer till barn under 18 är likställt med att langa alkohol!!!!!

Måtte alla smällar-anhängare bli angripna av jordens alla loppor och hemskaste sjukdomar!!
*all statistik är hämtat från Myndigheten för sammhällsskydd och beredskap. Här finns att läsa mer

3 kommentarer:

Lydia sa...

Åh stackare :( Det måste vara svårt för er att träna på GMBK..?
Våra hundar är inte så påverkade av det, som tur är, men har haft hundar som inte tyckt det varit roligt :S

johanna sa...

jag har samma problem med toker=( stackars hundar.
ses snart. kan du skicka dit nummer till mig, jag har nämligen lyckats radera alla nummer. kram johanna, dexter och toker

Sarah Carlsson sa...

Som tur är är det bara raketer och fyrverkerier han är rädd för. Skott och "militärkrig" oroar inte honom de minsta :P