måndag 14 december 2009

Älvsjö. Hund09, dag 2

Combat kommer att komma hem till 7e himlen här hemma imorgon (om några timmar nästan mer rättare sagt). Har inte köpt något speciellt kul alls för min del, så när som på ett svart läderkoppel med silverhake till vårt breda fina "glitterhalsband" (man måste ju ha ett koppel matchande till varje halsband!). Resten av de nästan 500:- som jag shoppade upp var endast kul saker för Combats egna del; 2 kampstockar, en av läder och en av brandslang typ (de enda kampgrejerna som håller för honom i stort sett), 2 kg levergodis att ha som "vardagsgodis" och till "underhållsträning", 2 påsar Minifrollic för träning, 2 torkade tjurpenisar, och ett stort mysigt "knotben" från oxe. Jag har även köpt en provpåse med högaktivitetsfoder från Advance för att testa och se hur det fungarer (håller på att försöka komma fram till "bästa" fodret för Combats del fram till MyDog i januari då ett storköp inplaneras). Som det reflexfreak jag är kunde jag inte åka från mässan utan en ny reflex heller, och den kommer väl både jag och Combat vara glada över att ha. Det är av en modell där 3 flärpar står rakt ut från halsbandet, så den även syns om bilar kommer bakifrån, viket jag tycker är svårt annars med hund.


The things :)



Har varit mycket kul att titta på idag, och iiiinga åtanganden från min sida. Har bara flutit runt som jag själv velat. NM i agility gick i C-hallen så där satt jag med gänget och såg small och medium köra hopploppen, sedan var det dax att käka och bege oss över till A-hallen där freestylen var i stora finalringen. Många duktiga ekipage visade upp sig i klass II & III som arrangerades. Det som slår mig är att fler och fler använder olika former av rekvisita i programmen, och får även in det på smarta sätt som viss belöning för hunden och även hjälpmedel vid olika rörelser, vilket ju är fullkompligt okey så länge hunden är koncentrerad och utför det den ska göra. En av de mest charmiga och roliga numrena idag var nog en mellanpudel som verkligen hade kul inne i ringen och körde lite "pudelrace", men ändå fick till ett grymt kul och pubilkfriande program. Ska bli kul att se dem mer i framtiden! Ett av de mest "gripande" nummren var nog Karro & King, som vanligt får man väl nästan säga. King är verkligen en mästare på utstrålning, "säkerhet" och samarbete med Karro. Säger att stoort grattis till Agria freestyle Cup vinsten i klass II till Karro & King, som ju var igår. Resultatet idag har jag inte så stor koll på dock. Ett till program jag skarpt gillade var Agnes Molin & Pelle, riktigt, riktigt bra och påhittigt!! Dessa 3 är bara ett axplock av alla duktiga, men det får räcka för denna gång :)
Resultatmässigt i agility NM har jag rätt dålig koll, men vet att Sverige fick ett par placeringar iaf, dock inga guld.


Utsikt över banvandring för hoppklass Large

Vi stannade kvar och tittade på BIS-finalen, vilken förvånande och glädjande nog vanns av en svenska ras, nämligen en Västgötaspets, framför ståtlig Kungspudel, vacker Afghan och andra raser med betyligt mer iögonfallande utseende än en lite grå jakthund...


Bästa uppfödargrupp


Snyggingar på rad, kolla in pudeln!!


Kan ju inte göra annat än att hålla med om att de är snygga. Men undra hur kul de tycker att det är??

Jag som brukar kalla Combat för "pälsmonstret"... Check in this!
Stora finalringen julpyntad och fin


Västgötaspetsen som vann heela skiten :D



Resan hem gick bra, men känner mig inte helt trygg i en buss sådär. Nyttigt att träna på att släppa kontrollen och lita på den som kör...
Lite fler bilder från helgen...


TopDog-gängets "wall off fame"

Tiidig söndag morgon i väntan på att komma in.



Utsikt över C-hallen från agilityläktaren. Gaaaalet mkt folk! Pubilksiffran för helgen va någonting på 24 000 personer har jag för mig...


Fullsatt läktare vid finalringen i A-hallen. Glittra kikar ut över ringen för att ha lite rutin den dagen hon själv kommer gå där ;)

Våra minsta resedeltagare roar sig med att göra en turban på vägen hem
...sedan däckade de som de flesta andar på bussen ;)


Taaaaaack alla som varit med på resan, det har varit lika kul som vanligt!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själv! Men du måste sova på nätterna tok! :) Kommer vi någonsin lära oss de där?!:D

Sarah Carlsson sa...

Haha, äääh :P Sova får man göra i nästa liv, man måste ju blogga med :D Viiiktiga saker U know ;)

Linda, Inez, Drömma sa...

Ahh, en västgöte :) Det kommer bli min nästa ras om jag byter...

Madeleine sa...

Hahahaha!
(Jag var tvugen)
;) :)

Emelie sa...

va roligt vi har haft :D
go västgötaspetsen!!
haha, turbanen blev väll rätt fin?!

Pernilla sa...

Hej vad kul att du har uppmärksammat att en Västgötaapets vann!!

Har själv 2 st varav den ena kommer från denna uppfödare Kim Johansson Skogsbygdens kennel
Hunden som vann heter Skogsbygdens Nora Super Nova.

Västgötaspetsen är en Gårds & Vallhund och inte jakt hund.

Besök gärna montern på My Dog 2010 om du har chansen.

Mvh Pernilla