torsdag 17 september 2009

Poängjakt


3 av 4 arbetsdagar avklarade och jag ligger nästan uppe i mitt egenuppsattamål som är att sälja för minst 200p mer än förra veckan. Efter dagen idag ligger jag på 600 jämnt tror jag och förra veckan låg jag på 485 totalt om jag inte minns fel. Alltså har jag 111p kvar att dra in imorgon, vilket jag absolut ska klara!! Har även en bokad kund som jag ska ringa på fredag för att gå igenom VillaHem-försäkring m.m med, så hoppas få in lite då också som lite "bonus". Tror jag kommer gå in 3 timmar eller nåt sånt på fredag, har ändå inget speciellt planerat så varför inte gå in och jobba lite när man har möjligheten?


Det här med poängen och hur de räknas och vad de ger i pengar är fortfarande en djungel för min del. Börjar dock klarna lite efter dagens "utvecklingssamtal" som jag hade med min ledare, då hon förklarade lite hur det fungerade. Om jag inte räknar helt fel så ligger man en "dålig månad", alltså när man precis klarat av minimikraven, på en lön innan skatt runt 26 000:-. Kravet per vecka är 1500:- poäng när man kommit upp på banan. Vi nya har inte de kraven på oss än självklart :) De bästa säljarna ligger på 8000-10 000p, om inte mer, per månad vilket ger löner runt 37-47 000 grovt räknat (om jag räknar rätt, men jag tror det. Återkommer i denan fråga i nästa vecka efter att vi fått en genomgång av det). Ska blir spännande att se vart jag själv kommer att hamna en vacker dag. Just nu fokuserar jag dock på att bli bättre och bättre dag för dag, vecka för vecka, lära mig nytt varje dag och att få upp tempot. Mitt kontrollbehov hämmar tempot en del då jag vill ha full koll på allt hela tiden, stämma av med min ledare, fundera igenom vissa kunder innan jag ringer, skriva anteckningar, skriva och skicka personliga brev till kunder som köpt samt en del jag skickar offert till. Jag hoppas och tror dock att min noggrannhet kommer gynna mig i längden, vilken även min ledare starkt trodde på. I alla fall vad hon sa idag, men jag litar på det hon säger eftersom hon är väldigt rak och ärlig. Det som hon hade något att anmärka på var just att mitt tempo behöver upp för att jag ska få mer erfarenhet innanför västen. Jag måste våga lite mer och "släppa taget". Blir det fel så blir det fel, och av fel så lär man sig. Och det är ju precis vad ett av mina favoritcitat säger; "tidigare misstag är vägvisare till kommande framgång". Det är dax att börja leva lite mer efter det nu med helt enklet! Hur svårt kan det va? :)


Blev kvar med en förhoppningsvis blivande kund i luren nästan fram till 21:30 ikväll, fick räknat över en hel del och skickat offerter för uppföljning i alla fall. Det gjorde dock att jag kom med den senare bussen till Combats hundvakter, vilket gjorde att jag inte var hemma för ens vid 23. De kvällar jag hämtar honom hos dem kombinerar jag själva hämtandet med kvällspromenaden, så det är rätt bra faktiskt. När jag väl kommer hem är jag klar och behöver inte gå ut mer. Dock är det jobbigt just nu med vad jag ska ha på mig för kläder. När jag går till jobbet vid 12 så är det ju jätteskönt ute och jag får bära jackan i handen. När jag åker hem däremot ärdet sviiiiiiiiiiiiiiiinkallt!! De kläder jag tidigare tyckte var alldeles för varma, är då på tok alldeles för kalla! Men snart är det väl lika kallt på dagen med, så då löser det ju sig :P


Imorgon innan jobbet ska jag ha lunchmöte med en av pappas säljare. På lördag ska jag stå med honom å Hornbach och demonstrera Kanallisten :) Planen är att jag ska ha det som extrajobb att åka runt till olika byggvaruhus t ex, och stå och visa och dema. Det kan bli ganska stort det här med resor både uppåt och nedåt i landet, så ska bli spännande att se hur det utvecklas. Imorgon ska vi gå igenom lite hur lördagen ser ut och hur det fungerar mm.

Typiskt nog hade jag anmält mig till en inofficiell tävling på Torslanda Hundklubb nu på lördag, jag hade till och med sagt ja till att vara domare i small och large-klassen. Men de planerna grusas ju nu eftersom jag visar lister då :P


Måste nanan nu, så jag får några timmars sömn i alla fall =) Förra torsdagen efter jobbet blev det lite AW på Chez Amis, får se om vi hittar på nåt imorgon med, vad jag tror är det inte helt omöjligt! ;)


Over and out!


Inga kommentarer: