måndag 3 augusti 2009

En droppe regn?


...eller flera miljoner?


Åkte upp till Resö i morse med Viktor som skulle till deras stuga. Kom upp vid 12:30 och det har nästan regnat konstant fram till 17-tiden. Mamma och jag tog ut hundarna vid 14 ungefär när vi tyckte attdet regnade lite mindre. Vi skulle plocka blåbär tänkte vi och vandrade rakt upp i skogen bakom vårt hus. Hade självklart inte med mig några bra skor för regn, utan fick ta bajspåsar i mina gympaskor. Regnbyxor hade jag inte heller en tanke på att använda, trots att det var det sista jag packa de ner innan vi åkte.

Ut i skogen klampade vi i alla fall och blåbär hittade vi utan problem. Efter att ha plockat en stund gick vi vidare så hundarna slapp tröttna allt för mycket på oss. Det regn som vi tyckt vart ganska lugnt när vi gick från huset hade nu ökat i styrka med och myggorna tyckte att det var alldels förträffligt väder att vara ute i. Mamma gav upp till slut och ångrade valet av 3-kvartsbyxor efter ett antal myggbett. Jag är ju som jag är och kan inte lämna någonting halvgjort! Hade fyllt en 1/3-del ungefär av min burk på drygt 1 liter, och den skulle bli full. Punkt slut! Så jag och Combat traskade in i skogen igen för att avsluta uppdraget. Combat gnagde pinne och jag plockade blåbär, Combat gnagde pinne och jag plockade blåbär, Combat gnagde pinne och jag plockade blåbär... Jag vet inte exakt hur länge vi höll på, men blöt blev jag då regnet fullkomligt öste ner i perioder. Bajspåsarna i skorna kunde jag likagärna vara utan!! Till slut efter enträget plockande tyckte jag att jag var värd att få gå hem igen, då var det knappt 1 cm kvar tills att burken var rågad.

Inte en millimeter, och då menar jag verkligen det, var torr på mig. Inte ens trosorna :P Jag var fullkomligt genomdyngeblöt och Combat såg ut som en dränkt mupp. Men vad gör man inte för dessa små bär?? ...har nog dock mer med min envishet att göra.


På med torra kläder och middag när vi väl kom hem. Sedan däckade jag faktiskt en timma på min säng. Var fruktansvärt trött så ögonen gick i kors. Ett litet försenat SMS till Torbjörn (kräftfiskare på Resö) från min moder resulterade i leverans av kräftor vid 19-snåret, detta SMS skickade mamma för 3 dagar sedan men det kom fram idag utan att hon visste om det. Så det blev överraskande nog kräftor till kvällsmat, göööööööött :) Hade ju inte vart ute i regnet för ingenting idag heller, så vid 21 ställde jag mig och bakade blåbäspaj :P Och den som väntar på något gott... Det var nog godaste blåbärspajen ever!!


Hoppas på bättre väder imorgon! Förhoppningsvis iaf inget regn tack.


Ciao

Inga kommentarer: