tisdag 10 februari 2009

Veckans citat, 2




Blev inget bloggande igår då jag var tvungen att fånga några av de bollar som hänger i luften just nu, innan de trillade ner och gick sönder...



Veckans citat kommer alltså idag istället. Denna vecka hittade jag ett som har med förhållanden att göra, vilket måste vara något av det svåraste som finns... eller?








"Det finns blott en väg till lycka, och det är att upphöra med att bekymra sig över förhållanden som det inte står i vår makt att förändra"
Av: Epiktetos


Lite klurigt tyckte jag det var innan jag förstod det, eller tror att jag gör iaf.


Min tolkning är att det inte är någon idé att bekymra, eller oroa sig över förhållanden, vi har ändå ingen makt att förändra dem. Man är alltid 2 personer i ett förhållande, alltså 2 personer som tar in intryck på olika sätt och tolkar, och har den ena väl bestämt sig så är det mycket svårt att ändra. Det man kan göra, är att göra sitt bästa och vara sig själv i alla lägen, våga ta upp saker om man undrar över någonting istället för att gå och dra på det och skapa missförstånd. Man kan bara hoppas på det bästa, leva och våga tro på det som är. Man mår ju inte bättre av att gå runt och vara orolig. Om det nu skulle skita sig, så mår man inte heller bättre av att grubbla över vad som hände. Man kan försöka reda ut saker och ting, prata, försöka förstå, bita ihop och gå vidare... Men jag vet, det är svårt. Jävligt svårt!! Men klara man det, så tror jag med att man skulle må mycket bättre. Eller tror och tror, det vet jag...


Inga kommentarer: