söndag 1 februari 2009

Underbara sol, hundar & vänner

(alla bilder går att öppna i nytt fönster för förstoring)

Om någon skulle vart i min närhet just nu, hade de garanterat trott att jag vart med om en skogsbrand eller liknanade. Jag verkligen STINKER rök och eld. Men skogsbrand är inte riktigt anledningen som tur är.

Hanna drog igång en idé om en hundpromenad med grillning för ca 2 månader sedan, och dagen idag var den vi bestämde att ha det på (så ni som bor i GBG kan tacka oss för det fina vädret, det var nämligen beställt till idag).

Lite innan 9 vaknade jag idag och såg hur solen vräkte ner från en klarblå himmel. Hanna och Janis plockade upp mig och Combat 09:30 och vi åkte mot vårt mål, som vi hoppades hitta till... Vi (Hanna) lyckades på 1a försöket och började gå den lilla biten till grillplatsen vid Oxsjön, där vi skulle förbereda allt tills de andra kom från Sisjöhållet. Elden tog sig hur bra som helst, vi dukade upp allt fint på en bänk och bara njööööt i full drag av våra underbara hundar som busade runt och trivdes med varandra och livet som vanligt, av solen, den friska luften (med inslag av röök), och att bara koppla bort allt annat för en stund.





Min kärlek!




Bästa vänner, alltid!


Livet leker...


Grillmaster!





Efter ca 40 min tänkte vi att de andra borde dyka upp, men fick precis då ett samtal ...samtalet avslöjade att de villat bort sig åt helt galet håll, och hade ca 1 timma till, tills de skulle vara hos oss och vår "lägerplats"... Så det kan bli :) Ganska precis efter samtalet dök Jane upp med sina 2 ulltussar Ricko & Daisy, hon hade snurrat till det som vanligt ;) Vi 3 började bli lite hungriga så vi förgrillade några korvar... Sedan hade Hanna & Jane bråttom iväg på annat så jag blev kvar själv för att vänta in de andra. Medans jag väntade själv blev "lägerplatsen" invaderad av sisådär 1 miljard barn med familjer, och en stund efter det dök hundgänget upp, 12 männskor & 16 hundar tror jag vi var allt som allt. Trotts att vi inte direkt var ensamma på platsen så hittade alla sittplatser och jag satte igång att grilla korv till förbannelse :) Alla blev mätta och nöjda, och efter ca 1 timma packade vi ihop och började promenaden tillbaka. Och jag kan lova att man får många blickar och kommentarer när man går med så många hundar på en gång :) Bara glada sådana som tur var, inga surtanter eller gubbar ute idag inte :)







Hungriga





Hundgänget har anlänt + barninvasion...


Korvgrillning i mängder


Rökta föräldrar och barn


På hemväg




En av få bilder på oss med koppel på... :)


Väl hemma var jag och Combat heelt slut båda två, så det blev en "tupplur" på nästan 2 timmar i sängen. Så skönt var det! Resten av dagen (när jag gick upp vi d16-tiden igen) har jag inte gjort ett skvatt ungefär, ätit sallad, suttit vid datan, kollat lite TV och gått en kvällsrunda i Safjället med Combat. Imorgon är det frukostmöte 07:00 i stan... Hoppas denna dagen fått mig att ladda batterierna för att ta tag i en ny arbetsvecka och allt annat runt omkring...



Bra minnesbild att plocka fram ibland...


Men fredag & lördag då?
Jo ska försöka dra det i lite korta drag...


Fredagen var toookhektisk... 07:00 frukostmöte i stan, efter det kontoret en sväng där det blev lite annat att ta i än jobb (hur orkar folk kan man undra??!!), skynda iväg till lunchmöte, tillbaka till kontoret, en kort runda med Combat och sedan möte med en säljare från AG BELL (som blev 25 min sen) om ett eventuellt samarbete, kollade lite mail och slängde sedan mig och Combat in i bilen vid 16:20 för att köra honom till Torslanda där mamma och pappa skulle ha honom till lördag kväll, pratade lite snabbt med modern min om saker som händer..., beslutade att lämna bilen där så hon körde mig till Backaplan (tuusen tack!) där jag tog vagnen till stan, bytte vagn och blev "bara" ca 40 minuter sen till Kick Offen för årets Horse ShowUllevi... Kom precis innan en föreläsning började av en snubbe som pratade om att det är det lilla som skiljer vinnare från förlorare (millimeter, hundradelar, en tanke...) och att vi i år ska göra det där lilla som gör att vi i år tar tillbaka titeln som världens bästa tävlingsarrangemang. Han var riktigt bra och rolig att lyssna på och sa tänkvärda saker; några kommer här; "tänk på vad du tänker, och gör det du tänker på", "först servar vi varandra, sedan servar vi de andra". Efter föreläsningen var det dax för mat (klockan var då ca 19:30) och självklart var det Italiensk buffé så det blev inte mycke som hamnade i min mage. Hittade inte en enda av mina gruppmedlemmar där eller någon annan jag kände så åt snabbt och mötte istället upp Johannes, Sara & David på försläppet på båtmässan istället. Gick runt där en stund tills vi var nöjda och hamnade sedan på "Modesty". Ett riktigt skönt ställe som jag aldrig ens hört talas om, men där lär jag hamna igen... Blev dock ingen sen kväll med tanke på att vi (Johannes och jag) skulle vara i Alingsås dagen efter klockan 10.


Lördag morgon lämnade vi alltså GBG vid 09:20 för att sitta på ett symposium från 10-17. Ämnet var "Påverkan eller åverkan, att leva med hund" Föreläsarna var Kersin Malm som pratade mycket om empati, vad för saker som ligger bakom att man skaffar hund och att man inte ska döma hundar/människor utan att först försöka förstå vad som ligger bakom beteéndet. Mycket bra och intressant! Nästa ut var Björn Forkman som pratade om belöning, bestraffning & inlärning ur en forskares synvinkel, detta var alltså ganska djupt men bra tycker jag, i enkla termer så handlade det om operant och klassisk inlärning. Sist ut var Kent Svartberg som pratade om "en helhetssyn för ett framgångsrikt hundägande", hur hundar är olika och att man ska förstå och utveckla hundarnas personligheter. Attityden hos en hund finns alltid kvar (optimistisk eller pessimistisk), men beteenden kan man ändra. Hela dagen var riktigt bra och jag hoppas att det som sas under dagen fick många i den ca 500-mann stora publiken, att tänka till över hur de tränar hund och lär ut på kurser...

Åt middag med mamma och pappa och åkte sedan hem till mig. En tjejkväll med Andrea väntade :) Hur nere, förvirrad och uppgiven man än är innan man träffar henne, så känner man sig mycket bättre efteråt. Vi käkade fruktsallad och babblade i några timmar innan det var dax för henne att dra in till stan och jobb på HardRock. Tack för att du är du vännen!!!




Japp, då har jag bloggat ikapp även de 2 dagarna och det är dax för sängen inom kort. Ska försöka duscha bort röklukten först bara... :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååå vad mysigt med hundpromenad och grillning!! Jag, Teo och Ila har faktiskt varit i Mölndal i helgen. Tänkte på er och att det varit skoj att ses och träna, men hann inte med det denna gång. Får planera något!

Avis på er som ska träna för Annica Aller snart, vill träna för henne igen! Det var riktigt, riktigt bra sist!