söndag 5 oktober 2008

"-Hallå grabbar..."


Den meningen kommer att få mej att tokgarva i ett bra tag framöver, ni som var med vet varför ;) Till er andra säger jag bara; ni kommer nog leva länge också, fast inte lika länge som oss som fick höra denna utläggning om Inez äventyr med 2 Rottishannar. Tack för underhållningen Linda!


Ja, nu var alltså Bergerlägret över och här sitter man hemma i sin lägenhet alldels själv med Combat stensovandes under bordet. Är så himla skönt när jag verkligen märker på honom att han är trött, sällan det händer... Har på radion för att inte känna mej allt för ensam efter denna härliga helg med MASSOR av helt underbara människor och hundar. Jag har verkligen hittat den bästa rasen helt klart! De skönaste hundpersonligheterna och roligaste och mest likatänkande människorna finns här! (Nu har jag iofs bara träffat kanske ett 20-30tal (totalt) av alla de drygt 300 (?) Bergeér som finns och deras ägare, men känner mej rätt säker när jag drar den slutsatsen ändå :P )



Två av alla goa Berger-männskor och hundar som jag även delade rum med

Lördagens träning har jag ju redan rapporterat om och här kommer nu kvällens aktiviteter samt dagens bravader, men börjar med lite bilder från gårdagens agility;

Fika och tjöt

Sööta Teo!
Du och jag matte! Teo & Veronica

Lite mer fika

Combat håller utkik...

En övning att träna hemma. Tyvärr var Värnamos hinder för farliga för att köra den på...

Lunchmaten, snacka om lyxigt!
Här pratas det hund, hund & hund ...och döda djur ;)

19:00 var det ju som redan nämnt middag uppe i ett hus vid själva herrgården i konferensavdelningen. Jättefint var det och det luktade helt galet gott när vi kom innanför dörrarna. Kocken som skulle ha fixat maten hade gått och brutit foten (vet dock inte om det bokstavligt talat var "gått" och brutit den, men bruten var den iaf) så Louise fick agera köksa och upp-passare på oss andra med hjälp från Ann-Sofie, och vilket jobb de gjorde! Tuuuusen tack tjejer, en stooor eloge till er!!
Maten var nog bättre än värsta lyxrestaurangen tycker jag. Det var nog en av de bästa potatisgratänger jag ätit, fläskfilé och svampsås (pilla bort svamparna dock), till efterrätt blev det päronglass och "röda bär". Men som om det inte var nog där så ställdes det fram en blanding av diverse olika Marabouchoklader i en skål på bordet och sedan även chips ...Mmmmmmm! Historien om Inez (Combats halv-syrra) berättades vid middagen och vi låg näst intill dubbelvikta och med kramp i både mage och kinder efter detta, och ribban var satt för kvällen vid vårt bord... Mååånga stora skrattsalvor sköt vi av kan jag lova, det andra bordet fick pausa i sina samtalsämnen när vi höll på som värst eftersom de inte hörde vad "grannen" sa knappt... *sorry* ;) Eftersom vi alla var himla trötta efter en lång dag så sas det många intelligenta saker... själv blandade jag ihop Öland & Gotland och inte blev det bättre när jag försökte rätta till det heller. Vet ni förresten att TV-program går på TV och att siffrorna 70,75,80 & 85 associeras till BH-storleker (om man har tur å vill säga och kommer från Skåne...) Det här med siffrorna tillhörde en lite annorlunda lek som jag kände mej heelt lost i, men några saker kom jag på iaf vilket jag är mycket stolt över! Den ska jag garanterat plåga andra med någon gång...


Vinet börjar klunkas upp, *hrmm*

Louise serverar oss lata...

"Mitt" bord

Mums!


Klockan närmade sej 23 och musten gick ur oss alla och vi sa god natt och kröp in i våra rum (inte bokstavligt talat) på vandrarhemmet och somnade som stockar allihopa tror jag. Fick idag av Maria reda på att jag tydligen pratar i sömnen, lite coolt tycker jag allt, haha.

Idag vaknade vi vid 07:30 och regnet fullkomligt ööööste utanför och blåstes mot fönsterna. Vid frukosten beslutade vi att vi som skulle köra lydnad skulle stanna kvar inne och prata och köra lite olka övningar i själva "matsalen". Så borden flyttades undan och mattan lades ut i mitten av rummet som halkstopp, och vips hade vi en lydnadsplan... vi kallar det för det iaf... Det blev "torr-gå-träning" och de grå cellerna fick jobba på högvarv! Lydnadsträning är en hel vetskap, att bara veta HUR man ska är jättesvårt och måste sitta i ryggmärgen (just nu sitter de i lilltån om jaghar tur). Det var verkligen supernyttigt att göra denna övning, nu ska det gåtränas i massor hemma i lägenheten! (bäst att dra ner persiennerna bara så inte grannarna undrar om man blivit knäpp på riktigt...eller får reda på sanningen vill säga...) Efter detta tog vi upp hundarna och körde ingångsträningar. Combat har en tendens att göra ett dubbestuds med framtassarna som jag inte tänkt så mycket på innan och nu måste få bort! Startträningen missade jag tyvärr eftersom vi städade rummet (eller Maria & Märta städade *tack* rättare sagt och jag plockade ihop alla mina millijoner pinaler som jag som vanligt lyckats sprida överallt) och packade iordning, men jag var med på genomgången och förstod principen så detta ska även tränas hemma nu!

Susanne visar hur man vinglar :p

Vid 12-tiden serverades lunch i herrgården igen av personalen på stället, jättegod soppa i det kalla och äckliga vädret ver verkligen uppskattat! Efter lunch var det dax för Freestylegruppen att vara inne och vi som körde lydnad att palta på oss regnmundering och traska ut och träna i hällregnet. Egentligen bryr varken jag eller Combat oss om regn så mycket, den enda som gjorde det lite extra jobbigt var godishanteringen som med kalla och blöta händer blev en riktig plåga med en hund som inte har en aaaning om vad "försiktigt" är... Övningarna var riktigt nyttiga och roliga! Efter denna dagen är jag supertaggad att börja träna lydnad mer "på riktigt" och börja satsa även där nu när jag har lite mer "kött på benen". Vi har fått hjälp med hur vi ska träna in apporten och hur man ska gå vidare i träningen där, och även med stadgaträning av olika saker. Såååå himla bra!!


Ann-Sofie & Pascal tränar bort startskall

Veronica & Teo tränar fotgående mot vägg & buske

Jag ser upp till dej matte...

Vid 16-tiden var vi alla både 2- och 4benta trötta både i kropp och knopp och dagen avslutades. 16:20 hade vi sagt hejdå till alla och satt i bilen på väg ut ur Herrestad i Värnamo.


Herrestads vandrarhem där vi bodde

Som alltid är det tråkigt att bryta upp och åka ifrån alla männsikor och hundar man lärt känna, men samtitigt är det skönt att komma hem och få sova i sin egna säng. Vi var några (jag, Veronica, Emelie & Susanne) som pratade om att dra ihop några träningstillfällen tillsammans (plus om det är fler runt omkring som vill vara med?) framöver och hjälpa varandra och peppa i träningen, Skåne ligger ju faktiskt inte jättelångt ifrån GBG. Det hade verkligen vart jättekul! Här hemma har jag ju inga lydnadstäningskompisar och då blir det sällan att man tränar kvalitativt med just lydnaden, utan det blir lite här och lite där mellan ett agilitypass eller så...

Slutsatser och tankar om helgen då?
Jättekul och socialt givande till 1000! Några nya agilityövningar och handlingssätt i vissa situationer, otrooligt mycket nya och nyttiga sätt att träna olika delar i lydnaden på samt att Ann-Sofie måste uppdatera sin braiga hemsida och ta med "fnysande studstussar" i sin beskrivnig om dessa galna hundar vid ras Berger des pyrénées som förgyllt och berikat vår helg som gått :D

Mångamånga tack för en härlig helg tjejer (japp, bara tjejer var det), hoppas vi ses igen snart!! Extra tack till Maria, Märta & Puzzel som vi fick dela rum med och bil från GBG!

(om någon från lägret läser detta och har bilder från helgen vill jag gärna ha, jag skickar gärna de få jag har om ni vill ha dem med)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul att läsa om er helg och att få se bilderna!! Den där historien "hallå grabbar" måste hag be att Linda berättar för mig också...:)

Anonym sa...

Hej och tack själv för en härlig helg!!! Lite trist med vädret, men vad göra, det funkade ju bra iaf! Kul att jag inspirerat till tävlingsdebut! Jag hoppas åxå vi kan få till en dag att ses och träna på, vi får ta tag i detta sfsm!
Lycka till med träningen, jag följer er med spänning ;)

Anonym sa...

Hej! jätteroligt och träffas, det måste absolut bli någon träningsdag längre fram.

Anonym sa...

Hahahaha "Hallå grabbar" och jag sitter och krampskrattar framför datorn! Linda utses till roligaste lägerdeltagaren! =)

Måste säga att det verkligen var jätteskoj att träffa dig och Combat! Tycker också att vi får ta tag i att ses och träna ihop!

Anonym sa...

Va häligt, det låter som en riktig kanonhelg :) Roligt att träffa så många andra ägare och hundar av samma ras :)
Du får ha det så bra idag, så hörs vi nog senare :)
Kramisar

Anonym sa...

Hej hej! Såg att du bor i Torslanda. Så roligt! Jag har ju en skotsk terrier (gammal dam) som fått flytta dit till en väninna (som även äger min skottes son). Själv bor jag i Halden (inte SÅÅÅ långt ifrån) med min bergertik. :D

Vi är rätt ofta i torslanda dock och hälsar på. :D

Anonym sa...

Hej!
Jag har gått två freestylekurser för Nettan oc Jane, och en av dom gångerna satt Combat där i ett rum där jag var. Han var jättekelig och go!
Nu i somras var jag på GMBK igen (alltså jag bor på Orust så jag är ju inte dår så jättofta) på USM och då träffade jag honom igen och jag tror han kände igen mig för han blev jätteglad :)
Sen kollade jag lite på rasen och nu har jag blivit helt förälskad! Nu är det ända jag kan tänka på att min nästa hund ska bli en berger :)
Tänkte du kanske tyckte det var kul att veta..:)

Hälsningar Lydia
och krama söta Combat från mig :)

http://hem.passagen.se/suregnig

Anonym sa...

Ja man kan se längtan i Lavas blick...Combat.
Jättekul att träffas igen och som sagt det lär ju bli fler gånger :)
Combat är verkligen en kanonhund!