onsdag 2 juli 2008

Penistuggande...

är resultatet från dagens shopping på Hundutställningen på Stäket i Kungsängen.
Nej, inte jag... Combat alltså.... Nej inte hans penis, utan någon annans ...en tjur, en torkad sådan :P

För er som inte har hund och undrar va bubblan jag pratar om, så kan jag säga att ni skulle bara veta vad det finns att köpa och ge sina små älskligar, och de ääälskar det!! Torkade penisar från diverse olika nöt- & viltdjur, strupar, testiklar, lever, hjärta, lungor, tungor, öron, knorrar... Jag tycker inte det är sådär jättefräscht, men Combat gillade det skarpt och eftersom allt är naturligt så är det "bra" godis/tugg utan massa tillsatser. Min godispåse såg alltså lite mer annorlunda ut än för den vanlige Svensson; 1 tjurpenis, 2 grisöron, hjärtbitar, leverbitar, 1 mald kycklingkaka, 1 vom-kaka och ett stort rökt ben från troligtvis något nötdjur... Combat har satt i sej massor av gott idag, en del som inte va tänkt att han skulle ha med eftersom han letat upp en påse med "smågodiset" och käkat upp det... Har jag tur spyr han inte i natt :P Penisen har han fått äta hälften av ungefär ( var ca 30-40 cm från början, det ni...) Köpte även en borste , blodpulver (att blanda ut med vatten för blodspårsläggning) & en tjudringskrok, bara massa "nyttighets-saker" alltså! Duktigt Sarah!!

penisen är den långastången, i påsen till högen allt "smågodis", näsrmast grisörona & det rökta benet

Dagen idag har bara vart såååå bra! 08:45 lämnade vi Monnes tomt och hämtade upp Ulrika & Lovisa (Ulrikas äldsta dotter, ursöt tjej verkligen, liksom sina 2 systrar) ca 30 minuter senare. 10:20 anlände vi till tävlingsplatsen (säger man så på utställningspråk??) som hölls på ett stooort hästpolofält, planen var enorm och det var tält och utställningsringar så långt ögat nådde åt båda håll. Om man tycker att det är stort på vissa agilitytävlingar och mycket utrustning och grejer, så ska ni gå på en utställning någon gång... Herreguuuu säger jag bara!!

Sprang på Milous trimmare, Carina som har Dvärg- och Schnauzerkennel hemma i GBG. Det verkade gå bra för henne, hann inte prata så mycket. Kollade lite på de vita dvärgarna, de är ju sååå snygga!! Men tänk att Milou från början var tänkt att leva "utställningslivet", han hade såååå inte gillat det. Tur för honom att han blev för stor och fick komma till oss...


Är ju nästan så man dregglar när man ser dem... Kupering är förbjudet i Sverige, dessa är troligtvis från USA eller Ryssland... (måste dock erkänna att jag tycker det är SNYGGT, men givetvis inte snällt mot hundarna, och det är det som avgör!!)


De är mycket snygga med svans & öron med! Denna är lite lik Milou för några år sedan

Vi hade mycket tid innan Bergeérna skulle in, blev lite tittande i försäljningsstånden, massa tjötande och slappande vid tältet, tittande på andra hundar mm. Det finns måånga snygga varelser på en utställning, såg en grymt vacker Riesenschnauzer som man nästan tappade andan av (med kuperat både fram och bak dock), magnifika Grand danios, coola Dvärgpinschrar och snyggsnygga Dvärgschanuzrar bland annt. Det finns givetvis måånga fula varelser på en utställning med... hundar som knappt kan gå för att pälsen är så tung eller lång, benen så korta, örona så långa, eller inte kan andas för att nosen är så kort... En del raser är ju inget annat än djurplågeri tycker jag!

På tal om djurplågeri så var arrangörerna tvungna att slå in rutan på minst 3 bilar och plocka ut hundar som var instängda i värmen och höll på att stryka med... Att folk, folk som lever hund och åker runt med sina hundar på utställningar och borde KUNNA hund, kan göra sådant... ALLA vet ju att hundar inte klarar att vara instängda i en bil om det är varmt, ÄNDÅ sker det på i stort sett varje utställning!! Funderade lite över detta och kom på att det faktiskt inte är något problem på agilitytävlingar... inte vad jag har uppmärksammat iaf. Hoppas dessa stackars små hundar nu har återhämtat sej iaf och att ägarna får höga böter (de blev omgående uteslutna från sina rasklubbar iaf, gött!)

Combat & Boutas kollar in om Monne har något roligt att bjuda på

Vid 2-3 tiden nånting så var det dax för Bergeérna, som tyvärr bara var 11 anmälda till antalet. Vad HobNob´s tog hem väntar jag med att rapportera, då jag har väldigt dålig koll på alla titlar och utmärkelser hit och dit... Sarradet blev iaf Bästa Hane och Boutas tog Cert. Har jag inte helt fel behöver han nu bara ett Cert till för att bli Svensk Champion (SUCH). Gillar denna kille bara mer och mer!! Han är så himla cool, snygg och värdig. Nu får jag till och med klappa på honom och han kommer frivilligt fram och vill vara social nu när han kollat av mej och vet vart han har mej. Det finns inte minsta ont i honom, till och med Combat har gått på honom (vaktat sitt ben/godis) utan att han visat minsta tendens att svara tillbaka, och han är ändå ett år äldre än Combat. Himla synd att han bara är i Sverige på en visit och ska tillbaka ner till Frankrike om ett tag :( Kommer sakna honom när jag åker här ifrån imån (fäller redan några tårar *pinsamt men sant*)

Boutas skötte sej kanon i ringen, gillar inte att domaren tar i honom, men accepterar det lugnt och utan tendens att fly eller streta emot

Quidam (stavning?) 14 månader och Sarradet ca 6,5 år. Sarradet är Quidams pappa.

Coola Ruff i Veteranklass, gick vidare till gruppfinal. Boutas & Sarradet om Bästa hane, Sarradet tog dock inte jätteoväntat hem den titeln


BIR Sarradet & BIM Folie (stavning?), Uppfödargruppen med Folie, Quidam, Zelda & Kaxi

2 snygga & coola killar!!! Boutas & Sarradet
Utan att gå in på massa detaljer så vet jag iaf att Sarradet, Ruff, Quidam och Uppfödargruppen gick vidare till final =) Blev inga topp-placeringar där, men däremot så blev Åsa Thunqvists Ilse BIG (om jag inte säger helt fel nu) Alltså Bäst I Gruppen. Jättekul och stort grattis!!


Sarradet inne i sin grupp, blev dock oplacerad (eller om det var delad 5e plats, kan inte sånt)

Combat undrar om han skulle plats inne i utställningsringen :P



Uppfödargruppen som HobNob´s vann =)
Eftersom många av hundarna gick vidare till finalen så blev det lite väntan till och då passade vi äntligen på att äta den goda pastasalladen som Lotte hade med sej. Alla var superhungriga och minsta smula tog slut =)
Efter att allt var klart packade vi in allt i bilen igen och började den 1,5 timmar långa vägen hem igen. Vi släppte av Ulrika & Lovisa och kramades hej då och fortsatte sedan till Monne igen.
Bjöds på sanslöst god egenfångad fisk, Gös, med sås och färskpotatis. Måste ta receptet på det och göra hemma (dock på annan fisk än Gös som jag antar inte finns hemma) Blev sedan thé ute på verandan. Klockan var redan 21 men vi bestämde oss för en kvällspromenad ner till vattnet. Snacka om att de bor helt perfekt (dock liiite långt från stan och så skulle det vara saltvatten ist), vi vandrade in på en liten stig i skogen och kom fram till vattnet på 10 minuter, går en trång kanal in där Ålandsåtarna går och det kom en när vi var nere vid vattnet, det är nog inte mer än 50 meters marginal till båda sidor för dem... "Det är som dålig sience fiction" säger Monne :P och jag håller med. När man sitter vid deras hus så ser man skorstenarna komma glidande över trädtopparna ca 1-2 km bort bara, ser rätt udda ut!
Promenaden gick sedan längs havet inne i skogen och längs små stränder. Som sammet för ett stressat sinne kan jag lova!! Här uppe har jag faktiskt inte kännt mej stressad alls nästan, fasten jag vet att jag har massor att göra dels på tåget hem imån och sedan när jag kommit hem så kommer det rulla på i vanlig takt igen... Men nu har jag faktiskt kopplat bort allt sånt, har t om kunnat hålla mej från att öppna jobbmail!!
På promenaden fick jag även ett litet "Hallelulja moment" när Flicka till slut vågade sej på att ta en godis från min hand och sedan till och med drog sej mot mej för att få mer. Denna lilla söta spökhund, hon är min andra kärlek efter Boutas... Tänk en valp från dem 2 tillsammans... *drömma*

Ålandsbåten går förbi... Monne & hundarna vid vattnat


Sööta Flicka!!! Bergeér i full kareta på stranden =)

Inne i den lummiga skogen på sköna stigar och längs med vattnat på stilla stränder vandrade vi... Gratis stressterapi!

Flicka igen...
Vi gick väl i nån timma och på hemvägen passerade vi grannens hobbyjärnväg... Den var på ca 1300 meter... med riktigt stationshus och perrong mm mm. det finns ju hobbys, och hobbys...




Combat väntar på tåget... *asg*

Boutas var och hälsade på mej och Combat några gånger sedan när vi kom tillbaka =)
Nu har jag duschat och packat ihop hyffsat myket iaf. Imorgon blir det troligtvis en sväng in på Världsutställningen på Älvsjömässan, förhoppningsvis en träff med Annika (kusinen) och hennes lilla dotter Vanessa som nu snart är 1 månad =) 18:10 går tåget hem igen... längar hem, men ändå inte det minsta... kommer sakna Boutas & Flicka (och givetvis Monne, Ulrika, Lovisa, Alexandra & de andra hundarna) men har speciellt fastnat för dessa 2 hundar... satan där kom tårarna igen. Sjukt va man ska vara känslig då...
Sussa sött nu, det ska jag och prinsen iaf!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kanon kul att du tar dej tid att skriva så mycket där uppe på plats. och jätte kul med bilder
ja Boutas verkar vara jätte mysig
hälsn Agneta och Russin