tisdag 17 juni 2008

Satkärring!!

Grrrr, ilska!!

Har gått en jätteskön promenad nu men som tyvärr slutade med att jag blev vansinnig!! Finns en kärring här i Bifrost som har en Border Collie (blandning) som alltid har den lös men har ingen koll. En jättesnäll och glad hund, MEN jag tål inte när andra hundar kommer framrusande till Combat. Han får inte hälsa på andra hundar ute och därmed basta! Han har tillräckligt med hundkompisar och ska hålla sej till mej på promenaderna, vilket han klarar bra, men vi tränar fortfarande på att kunna gå förbi hundar utan att han bryr sej. Än så länge tycker han att det är rätt spännande att iaf göra en lov och stå och lukta efter hunden som gått förbi... Men vi kämpar på, jag vill att han ska kunna gå förbi utan att ens sneglutta lite...

Då är det inte speciellt välkommet med hundar som kommer rusande till honom, det förstör så mycket i ens egen träning!, plus att man får en adrenalinkick varje gång det är en okänd hund ...ska den attackera eller "leka"? OK om det händer någon enstaka gång och att det är en "olyckshändelse" med en glad unhund/valp, men med denna dam händer det ALLTID! Jag har varit förbannad på henne tidigare kan man väl säga...


Denna gång hade hon 2 Border Collies som jag såg sprang lösa på en stor äng här, jag visste ju vad som skulle hända så jag kopplade Combat för att minimera risken att han stack med dem och att de kunde komma fram. MYCKET riktigt, hundarna satte väääärldens fart rakt mot oss, när de var ca 5 meter nära tog jag C bakom ryggen och gjorde ett hotfullt utfall för att skrämma iväg dem. De sprang bort en liten bit men kom sedan på nytt. Jagade nog bort dem 3-4 gånger och tillslut fick kärringen tag på en i alla fall. Jag var så arg så jag skakade!!!!
Efter att ha gått ett par meter och återigen fått skrämma iväg den hunden hon inte fått in så tänkte jag att, "va fasen, hon ska inte komma undan detta utan att jag säger någonting nu!" Så jag vände mej om och med darr på rösten (var i upplösningstillstånd) gorma jag åt henne "Du ska inte ha dina hundar lösa! Du har ingen koll på dem, de kommer ALLTID fram och jag börjar bli trött på det här nu!!!!!!!" Mer klarade jag inte av att säga, antingen hade jag nog börjar svära och lägga ut en hel ramsa om hundträning blablabla, dålig hundförare osv eller så hade jag börjat gråta av ilska.


HOPPAS att hon lärde sej någonting av detta nu, innan när jag sagt till henne så har hon tjaffsat emot, men nu sa hon ingenting utan försökte bara få tag på hundarna och stirra i backen. SATKÄRRING!!! GGGGGRRRRRRRRR!!!!

Himla synd att det skulle sluta så. Precis i början av promenaden så träffade jag på en jättetrevlig tjej (ca 40 år kanske) som hade en stencool Shi-tzuhane. Hon blev helt dökär i Combat och vi stod nog och pratade i en kvart. Gav henne lite info om rasen, om uppfödare (HobNob & Lighy My Fire) mm. Hon var verkligen heelt tagen av mitt charmtroll. "De där ögona utstrålar så mycket bus och nyfikenhet..." Haha, ja, hon ska bara veta hur mycket det finns i honom... :P "Åååå, det ansiktet alltså, sååååå himla fin" Komplimangerna fullkommligt haglade :D Jag kan ju inget annat än att hålla med ;) Resten av promenaden genom skogen var också helt underbar, inga möten, fåglar som sjöng och Combat som sprang som en galning... Man kan inte göra annat än att lé och må bra...


Sådär, blev ju ett trevligt avslut på denna blogg i alla fall. Det behövdes, de 2 senaste inläggen har vart så tråkiga och dämpade. Gillar inte när det blir så.




Nu ska jag forstsätta på min lista...

Inga kommentarer: