söndag 16 mars 2008

ARGT utfall & Kursstart valp-/grundkurs

Dagen har bestått av hundaktiviteter till 100%, riktigt härligt!!


Sov länge! för en gångs skull idag å tog en lugn frukost. Eftersom jag hade bil så bestämde jag mej för att åka iväg å ta en långpromenad någonstanns, funderade på Delsjön och kollade runt med lite folk om de hade lust att hänga på, men va ingen som kunde. Det slutade med att jag mötte upp mamma, pappa & Milou på Tippen i Fiskebäck eftersom de ändå skulle hämta bilen hos mej under dagen. Klockan hade redan hunnit bli 14:20 innan vi kom iväg å gå, så de blev en liten kortis på ca 40 min bara. Säger bara GAAAHHHHHH dessa "hundmännsikor" som rastar sina hundar där!! Iofs hade faktiskt de flesta koll på sina hundar, förutom 1 gubbe... OJ va arg han blev på mej när jag gjorde ett hotande "utfall" mot hans hund (don´t mess with my dog, because then U mess with ME! ;P ) som va på väg mot Combat med raggen rest, utan att gubben gjorde de minsta för att kalla in hunden...
Konversationen blev ungefär...: (gubben börjar)

"-Du ska passa dej"


"- Det är du som ska passa dej som inte har koll på din hund!!!"


" - Min hund går lös, om inte du har koll på din hund så ska du inte gå här isf, för här går hundarna lösa" (mycket intelligent kommentar måste jag säga... Combat gick ca 1 cm från mej å hans hund vänder och följer efter oss, och han har mage att påstå att jag inte har koll...!!)
"- Det är ju du som inte kan ha koll på din hund, han va ju framme hos min. Kan du inte ha koll på den ska den va kopplad!!"


" - Han ska gå lös, blablabla..."

...Ungefär här lägger sej mamma i med... Tjaaa, ni kan ju tänka er hur de lät ungefär iaf... Grrrr, ARG va jag iaf!!!
Jaja, promenaden fortsatte utan fler missöden iaf. Det enda som va lite synd va att solen var i moln just den tiden vi gick, så de blev lite kallare än vad jag trodde.

Snabbt hem sen å ta med lite varmare kläder för att bli upphämtad av Emma. Vi hade tänkt vara med på Rallylydnadskursen som började 16:00 och behövde fixa lite med papper inför vår kurs först, så vi va väl uppe vid 15:30. Karin dök aldrig upp och vi fick reda på att Rallylydnaden inte började för ens om 2 veckor... Så de va att hitta på lite träning på egen hand fram till 17:30 då vår egna kurs började. Blev en promenad runt militäromårdet å sen lite freestyle & lydnasträning. Gick riktigt bra faktiskt!! Trotts att det var en agilitykurs och en freestylekurs igång samtidigt som vi var på planen så jobbade han kanonbra! Linn blev allt lite avundsjuk för att min prins gick ett näst intill perfekt fotgående endast 10 månader gammal =) "Backa"-träningen går framåt (eller bakåt, haha)med, men jag måååste vara hårdare på att han backar rakt!! Vi provade även på Hopp-momentet för Lydnadsklass 1 och det gick som på räls. Undra om man ska titta ut nån lydnadstävling om ett par månader och anmäla till, så att man måååste träna målmedvetet fram till dess... Ska suga på det lite å kolla vad som finns i krokarna.




Alltid lika glad och förväntansfull på vad som ska hända härnäst


17:30 drog jag och Emma igång vår valp-/grundkurs med en stunds teori inne i klubbstugan. Är ett riktigt roligt litet gäng vi fått som deltagere! ALLA är verkligen intresserade och vill lära sej och hundarna är "färska och oförstörda" :P Extra kul att vi har en kille med oxå, och han har inte ens nån egen hund, utan lånar mosterns Tollare =) Förutom Tollare (Nova scotia duck tolling retriver) har vi 1 dvärgpudel, 2 dvärgschnauzrar, 1 schäfer och 1 Engelsk cockerspaniel och alla är tikar. Är jätteimponerad av alla faktiskt! Denna kursen ska bli himla kul att ha!! Nästan så att det är synd att det är uppehåll nästa söndag pga påsk... Efter kursen stannade de som hade schäfern kvar lite och frågade om tips på hur de skulle göra för att hon skulle sluta skälla och dra i kopplet. De kommer att få slita mycket med den hunden... inte helt optimalt att köpa en schäfer som förstahund. Men de verkar villiga att jobba med den och är väldigt frågvisa och tar gärna emot hjälp, så det ska nog gå bra tror jag. Cool tjej som går med hunden oxå måste jag säga. Hon är 15 år och ca 3-5 år äldre än de andra deltagarna, men hon verkar inte bry sej om det utan gör det vi säger utan hämningar =) Vi gjorde bland annat en övning utan hund i slutet av lektionen... "Göra-bort-dej-så-mycket-som-möjligt-övning" :D Den gick ut på att de skulle låta så mycket som möjligt och spela "apa" för att träna sej på att berömma hunden. Först gjorde vi alla i grupp, och sedan fick var och en göra inför gruppen. Shit va roliga de va!! :P



När kursen va slut va de en sväng om Gyllene Måsen för lite utfodring av oss själva och sedan hem. Va hemma vid 20:40-tiden nånstanns tror jag.



Hade väl tänkt å städa här hemma när jag kom hem, men kom på att det nog inte är så uppskattat att dra fram dammsugaren då av grannarna, så de blev soffan å tjöt med lite folk framför datan ist =)



Nu e de bedtajm, Combat har legat deckad sen vi kom hem, har vart en rätt så intesiv dag för honom idag.


Ha de haj!



Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du!

Inga kommentarer: