söndag 2 mars 2008

Agilityinstruktörskonferens 1-2 mars

Helgen har bestått av määängder av diskussioner inom ämnet agility. Har varit riktigt kul och givande!! Det bästa av allt är att detta arrangemang låg på hemmaplan för en gångs skull, annars brukar allt hamna uppe i Sthlm. Nu hade jag 15 min promenadavstånd från platsen som det arrangerades på =) Scandic Mölndal :P Ett riktigt fint och trevligt hotell faktiskt, och framför allt, trevlig personal!!

Var första gången det arrangerades en konferens av detta slag och det var ett sammarbete mellan Sveriges Hundungdom & Svenska Brukshundklubben, alltså var det både hundungdomar & äldre SBK:are vilket jag tyckte var väldigt kul och nyttigt. Iofs var det faktiskt flest SBK:are, men "ledningen" bestod av 3 Hundungdomar & 1 SBK:are =)


Måste tacka Hanna Carlsson, Tobias Svensson & Elin Holmroos från SHU´s centrala agilitykommité och Eva Bertilsson från centralorganisationen för SBK, för detta utmärkta initiativ!!! Gott jobbat!!

Dagarna såg ut såhär:

Lördag 1/3

12:00 Konferensstart med gemensam lunch
13:00 Presentation av alla och konferensupplägg
15:30 Fika
15:15 Gruppuppgift, redovisning, frågor mm.
17:00 Instruktörs- & ledarutbildningar (bra & dåligt med dem idag?)
18:20 Slut
19:00 Gemensam middag


Söndag 2/3

09:00 Föreläsning med Annika Falkenberg om Friskvård för agilityhunden
11:00 Fika
11:15 Att hålla kurs för nybörjare inkl. diskussion (svårt, vad innehålla, olika scenarion mm)
12:30 Lunch
13:30 Öppen diskussiontid
15:30 Utvärdering & avslutning
16:00 Avslutning

Har alltså varit 2 fullproppade dagar, både av diskussioner och maaaaaat. Känns som man ätit heeela tiden ungefär :S Dax att ta tag i träningen snart Sarah!!

Frågor som diskuterades och ventilerades var bland annat:

Hur får man instruktörer att stanna på våra ideella klubbar och inte gå till privata som avlönar dem?
Form av belöningssytem åt instruktörer som håller kurs?

Hur hantera kursdeltagare/hundar som ryker ihop?

Åldersgräns på Instruktörsutbildningar?

Hur ser upplägg ut för kurser på olika klubbar?

Hur få folk att utbilda sej?
mm mm ...

Diskussionarna hölls på en mycket hög nivå och utan sura miner, vilket gjorde att stämningen var riktigt bra hela tiden. Det kom fram många bra tankar och ideér som får en att inspireras och fundera på nya grejer att ta med i sina egna kurser fram över. Är riktigt sugen på att ha agilitykurs faktiskt... Synd att jag för en gångs skull inte ska ha det denna terminen =( Har lovat att hålla i "grundlydnad/valp-kurs" istället...


Som vanligt kunde jag inte hålla käft när ingen annan sa nåt på frågan om "-Är det någon som känner sej manad att skriva en insändare till Brukshunden (tidning) om denna helgen?" Hmm, så nu sitter jag här med än mer jobb... Varför inte bara lära sej att hålla käft och låta nån annan "tvingas" för en gångs skull??!! Tycker iofs det är kul att skriva om sådana här saker, men kanske när man har lite bättre tid...? Jaja, bara att bita ihop och få det gjort helt enkelt.


För övrigt har jag vart sjuuukt trött idag :P Efter att konferensen och middagen var avslutad igår blev det Melodifestivalen på Hanna & Elins hotellrum med pill i håret på Hanna =) Har man ingen pojkke att pilla i håret på får man la ta sina vänner :P Hanna låg förövrigt å hade frossa å mådde jättedåligt, såg riktigt illa ut faktiskt =( Efter att Melodifestivalen va slut (gott nu kan man hänga med i snacket även efter denna omgång :P) tog jag bussen hem vid 22:10, och va hemma 22:20 =) Dåå va de dax för dusch, ombyte, omladdnig & lite dricka intag :P Emma & Peder va nämligen nere från Gävle så jag hade lovat och ville ut med dem. De va redan inne i stan med några andra, så jag tog 1a bästa buss jag hann med och slöt upp med dem på Hard Rock vid midnatt. Kom hem vid 03:30 och somna nog vid 04:30 ....08:00 ringde klockan och det var dax att gå upp igen för söndagenskonferens :P

*Tack ni som gjorde kvällen igår så bra som den blev!! Ingen nämnd, ingen glömd :P


Nuuu sitter jag vid min kära data och håller på å somna medans jag skriver detta... Ska ta tag i städningen snart innan min vilde kommer hem. Han har vart på semester hos Zara & Fenix medans matte vart tråkig å suttit på hotell i 2 dagar. Saknar honom när han inte är här!! MEN det är faktiskt skönt att vara heeelt själv vid enstaka tillfällen med, typ som nu. Men det är väldigt sällan jag känner så.

Hur klarar man sej utan hund??


~Du är en saga för god för att vara sann,
det är en saga att vi funnit varann~

Inga kommentarer: