fredag 2 november 2007

Sjukrapport =(

Har ju ett längre tag varit förkyld och haft ont i halsen nu... och efter inflyttningsfesten bröt det ut rejält. Satt hemma och jobbade på måndagen för att ta det extra lugnt och "vårda" mej själv för omväxlings skull (vilket jag hade lovat både föräldrar och kompisar), men vakna på natten till tisdag av att jag hade helt fruktansvärt ont i vänsterörat + halsen, visste inte vart jag skulle ta vägen, har inte upplevt sån smärta sen jag vet nte när sist. Fick hittat mina värktabletter som jag fick utskrivna när jag opererade mina visdomständer som jag knappt behövde använda då och knaprat i mej en. Låg sen å skrek/kved (låter sjukt, men det är sant) tills jag somnade igen efter 1 timma, men vet inte om det var av utmattning eller om värken lagt sej då. Vaknade iaf av att datan låg i sängen (hade legat och surfat runt lite på Facebbok för att ha nåt att distrahera värken från innan) efter 1 timma igen, men kunde som tur var somna om fort då. Sedan vaknade jag 2 gånger till med ca 3 timmars mellanrum av att smärtan var tillbaka, och fick fylla på med nya tabletter.
Det var absolut den hemskaste natten jag kan minnas på säkert 10 år, helt förjävlig!
Ringde och bokade tid på vårdcentralen för ny koll av halsen och även örat denna gång och fick en några timmar senare som tur var. Väl där säger läkaren att han inte riktigt vet vad det är, men att dt inte är nån idé att ta nytt halsprov eftersom det förra inte visade något några dagar innan, vilket det troligtvis inte skulle göra nu heller. Fick iaf penicillin och rådet att om det inte lagt sej om 2-3 dar skulle jag komma tillbaka för att kolla upp om det kunde vara körtelfeber...
Bestämde sedan att jag skulle åka hem och sova hos mamma & pappa över natten för att slippa ha en till sån helvetesnatt själv, om det nu blev så att det blev det.
Det som gjorde saken ännu skummare var att efter att jag vart hos läkaren började gommen på vänstersida svullna upp och käken låste sej. Kunde till slut bara gapa med ca 1,5 cm och andas på högersidan av halsen som inte var uppsvullen. Kände mej faktiskt rätt orolig, för ovanlighetens skull. Krävs mycket för att jag ska bli orolig eller stressad över något... men detta var riktigt äckligt :S Fick iaf somnat och vaknade bara 1 gång på natten och satt uppe å såg på TV mellan 03:30-04:30 medans värktabletten satte in igen.
Satt i Torslanda och jobbade över dagen och sov 1 till natt innan jag kände mej nästan helt bra igen och åkte hem igår (torsdag) eftermiddag =)

Nästan direkt när vi kom hem ringde Hanna å undra om vi ville ut å traska med henne å Janis, å de va klart vi ville det =) Blev en liten runda bara till ängen och äldreboendet där de fick springa och busa lösa hela tiden. Jäklar va de håller på, det syns verlkligen på dem att de uppskattar att få umgås med hundar av samma "art", alltså vallhundar. Det är attans va snabb min lilla prins är med, höll utan problem samma fart som Janis som är 5 månader äldre och en hel del större.
Ca 30 min efter att Hanna & Janis åkt hem och jag duschat av en geggig hund som nästan hunnit torka, ringde Cillen och Emma å sa att de tänkte att jag skulle ut och gå med dem... kollade på klockan och den va halv 8, 8 nånting, så varför inte :P Hade ju suttit hemma i 5 hela dagar utan att göra ett skvatt så jag hade väldigt mycket myror i benen och rastlöshet. Vi tog en sväng på ca 20 min och gick hem å fikade lite sen. Gjorde jordgubbspaj och vaniljsås, som mer blev jordggubbsås med vanlijsås :P Men gott och mysigt va det :D Vi satt här till klockan va nästan 12 på natten å bubblade om allt mellan himmel och jord, en hel del flum blev det med som vanligt :P Hade varit duktig och städat med innan de kom, men efter att 4 hundar racat runt här hemma, va de dax att städa sen igen =)

Idag har jag vart på kontoret för första gången på hela veckan och det var såå skönt att komma hemifrån!! Är annars en stor förmån att kunna jobba hemifrån när det väl behövs eller om man känner för det, men jag är way to rastlös för att sitta hemma en hel vecka utan att göra någonting. Istället för att bli utvilad och tycka att det är skönt att för en gångs skull kunna tänka lite på mej själv och slappna av, blir jag nästan bara deppad och otroligt rastlös och sen tillslut totaldeppad. Hmm... vilket kanske är en väckarklocka på att jag BEHÖVER träna på att inte ha nåt att göra och bara slappna av??...

Jaja, är iaf bra nu och kan gapa i stort sett helt :D Värken och smärtan i halsen och örat försvann på 2 dagar, medans svullnaden och käken tagit lite längre tid, Känns väldigt bra att inte behövt ta några smärtstillande på 2 dar nu iaf eftersom det inte är speciellt bra. Gick konstant, med påfyllning var 4 timmar, på smärtstillande från söndag till onsdag nu :S Detta är helt klart det sjukaste jag varit med om i dubbel bemärkelse på som sagt, jag vet inte när... Väldigt skönt att det är över nu!!

Ikväll blir det iaf Heybaberibarace och lite käk med Tommy här hemma =) Ska bli kul, har inte sett så mycket Heybaberiba innan faktiskt, men Kungafamiljen e ju jäkligt kul :D Ser fram emot många skratt ikväll iaf.

Peace out, från hon som nu är bra igen :D

Inga kommentarer: