söndag 20 maj 2007

Skolsåpan på Handels & FörsäljningsAkademien...

Som jag skrivit lite om innan så är jag och min grupp i en marknadsföringskurs i bråk med läraren där för kursen och vår skola, tänkte dela med mej lite av denna otroligt underhållande historia här nu... Trevlig läsning om ni orkar.
Vi lämnade i slutet av Februari in en marknadsplan som vi gjort (jag & 2 klasskompisar) i kursen Marknadsföring på Handelshögskolan. Vi hade även samtidigt en hemtenta i samma kurs och en del hade även en omtenta (där ibland jag själv). Allt detta gjordes vecka 8 & 9...
Den 11 april, alltså ca 7 veckor efteråt skickar jag ett mail till vår lärare och undrar vad som händer eftersom vi fortfarande inte hört någonting... Innan mailet har jag försökt ringa henne och pratat in på hennes telefonsvar, plus att flera andra i klassen mailat och oxå försökt nå henne på telefon, men utan någon framgång.
Mitt mail lyder; Hej. Det har nu gått 8 veckor sedan vi hade omtenta i MF och 7 veckor sedan vi lämnade in vår marknadsplan… Hur mycket längre tid ska det ta innan vi får svar? Förstår att du har mycket att göra, men det hade vi också när vi hade din tenta och MF-plan, plus alla andra kurser som vi också hade tentor och arbeten i… Om lärare ställer krav på oss som elever tycker jag att vi kan ställa krav på er som lärare också på att rätta saker i rimlig tid, vilket jag inte tycker 7-8 veckor är.
Vi är tyvärr många som undrar och börjar bli lite irriterade nu… Hoppas på svar mycket snart
Vänliga hälsningar Sarah Karlsson

Efter ytterligare 1 vecka kontaktar jag skolan jag går på (FörsäljningsAkademien) och vår studievägledare för att se om hon lyckats få tag på Christina som läraren på Handels heter, men det har hon inte gjort och inte heller någon annan i klassen. Hon lovar att fortsätta försöka och får efter 1 vecka iaf in resultaten för omtentan, men inget annat... Till slut får hon åka in till Handels och sätta sej utanför Christinas arbetsrum för att få tag på henne och få in allas resultat. Efter detta ringer jag vår rektor för nu har jag tröttnat... Jag förklarar läget och undrar vad de kommer göra åt saken... Rektorn får tag på Christina och nu börjar det hända lite iaf...Får alltså efter 11 veckor reda på att vi ska göra en komplettering av vår Marknadsplan och att jag ska ringa Christina för att få mer info om vad vi ska komplettera. Jag ringer käringen, och för det första är hon rasande över mitt "mycket otrevliga mail" och påstår att hon minsann skickat in allt till skolan för flera veckor sedan, blablabla... och att det är vår studievägledare jag ska vara arg på och inte henne, för hon har minsann inte gjort något fel och det borde jag ha kollat upp innan jag skickade mitt mail! För det andra har hon inte vårt arbete "framför sig" utan säger att hon ska återkomma när hon hittat det... "-jag har ju annat att göra och sitter liksom inte med era arbeten framför mej hela tiden". Jag säger då att jag ska ha återkoppling idag, för nu är jag trött på att vänta. Vid 17:30 ringar hon mej och förklarar mycket tydligt att "-jag har extra gått hit till jobbet nu för att ringa dej, så att du inte kan säga att jag inte gjort det sedan", börjar sedan rabbla upp massa saker som vi ska ändra på, typ göra om hela arbetet! Detta får vi reda på 4 veckor innan examen! Helt jävla fucking unbelievable!

Lite roligt att veta är att hon enbart fått mitt arga mail, men inget av de andra som skickats av andra klassompisar som varit av mer bedjande karraktär (luktar lite skumt va?), och anledningen till att hon inte svarat på mitt mail är att "hon vägrar ta sån skit". Haha, hon vägrar alltså ta kritik och raka frågor, smart val att bli lärare då IDIOT! Vill man inte som lärare, eller vem som helst annars, rentvå sig så fort man kan om man blir orättvist beskylld? Borde man inte svara på ett sådant mail direkt då och förklara situationen? Att inte svara gör ju inte saken bättre för henne...?
Hade vi fått reda på att vi skulle komplettera och göra om vårt arbete en 3 veckor in i praktiken hade det varit helt OK, då hade vi haft god tid på oss att rätta till det, för vi VET att det inte är ett bra arbete (men så dåligt som hon påstår, kan vi inte hålla med om). Men nu har det som sagt gått 2,5 månad!!!!! och vi anser inte att det är vårt fel och problem nu eftersom vi lämnat in i tid och även har försökt få tag på henne hur länge som helst. Hade vi fått reda på det tidigare hade vi kunnat sitta med det undar praktiken, men nu har vi massa annat oxå att göra som varit inplanerat på schemat sedan innan (engelska tenta, inlämning i retorik/sensk kommunikation, slutsrollspel i sälj, rapportinlämning, opponering och redovisning i E-handel) PLUS detta nu då. Till råga på allt säger KÄRINGEN att "-jag rättar det sedan när jag har tid, för jag har så mycket nu" GGAHHHHHHHHHHH. Hade det varit möjligt hade jag mer än gärna gett bitchen en stenhård jävla side-kick i magen (minst)!

Till historien hör att vi varit inne hos vår rektor 5 gånger på 2 dagar för att få hjälp med detta nu, men det har inte lett någonstans. Vår rektor är fruktansvärt konflikträdd (rektorssyndrom?). Vi har krävt att han ska ta ett ordentligt snack med vår lärare och säga att detta är helt orimligt, men varje gång vi sedan pratat med honom för att kolla vad de kommit fram till, har han bara sagt att "- ja, det är ju en komplettering ni ska göra" MEN DET VET VI JU FÖR FAÁN REDAN GUBBE! DET VAR INTE DET VI BAD DEJ OM ATT KOLLA!! Så vi har alltså kommit tillbaka till 0, 5 gånger!! Hans försvar till varför han inte satt något tryck på vår lärare är att "-men tänk hur det skulle se ut för skolan om detta kom ut..." Han är alltså mer rädd om skolans rykte än att hjälpa elver som blivit orätt behandlade och hamnat emellan skolans och lärares dåliga kommunikation.
Nu har vi bestämt oss för att göra de satans kompletteringarna och lämna in det, MEN vi ska ha skriftligt på att det SKA vara rättat innan vår examensdag! Efter att vi fått våra exemensintyg och diplom och allt är färdigt ska vi gå vidare med detta på något sätt, för vi vägrar finna oss i denna behandlingen! Kan mycket väl hända att vi går till någon tidning eller liknande och berättar vår historia... Just nu skriver GP om att högskoleintresset sjunker i Göteborg och att högskolorna har rätt dåligt rykte nu... så det hade ju passat bra in med vår historia =)
Fortsättning följer på denna såpa, lovar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite hederlig smutskastning har väl ingen dött av. Bring on the crap I say! ;)

Sarah Carlsson sa...

jannamen! Käringan ska få vad hon tål! Sitter för övrigt nu med arbetet, och är fortafarande inte klar! Blir imån kväll oxå, suck.