tisdag 29 maj 2007

Agilityinstruktörsutbildning

I helgen har jag gått första delen av 2 på min agilityinstruktörsutbildning. Har verkligen varit jättekul! Utbildare är Ninnie Lindvall och jag måste säga att jag faktiskt är glatt överraskad av henne. Hade fått lite "varningar" från kompisar som gått för henne innan, om att hon inte var så himla trevlig och väldigt speciell... Men jag håller inte helt med. Visst är hon speciell och kan kanske uppfattas som lite skarp, men jag tyckte mer det var på ett positivt sätt en ett negativt.

Har fått många bra tips och ideér på olika träningsmetoder för olika saker under denna helgen (även mycket som inte direkt handlar om just agility)! NU VILL JAG HA MIN VALP SÅ JAG KAN BÖRJA MED ALLT JAG HAR I HUVET! Vi har bland annat lärt oss "sparka bebis", "välja övning", "tomatburkstramp", "dra mej då" och även den omtalade "create game" som kommer från den nu omdiskuterade Susan Garret.

Lördagen innefattade enbart teori från 09:00-19:00, kändes som vi var där i några timmar bara. Ninnie hade med sin 5 månaders Border collievalp och visade de olika övningar med henne. WOW, så duktig ska min nya också vara när den är 5 månader! Hmm, kan ju ha det som ett mål i alla fall, så kanske man kommer halvvägs =)

Söndagen bestod av praktik hela förmiddagen och teori på eftermiddagen. På praktiken skulle vi lära ägare och deras hundar alla agilityhinder. Inga a provekipagen hade provat agility förut, så det var precis som på en nybörjarkurs. En liten skillnad var att alla var fruktansvärt duktiga bara =) Det är sällan man har så duktiga elever på en kurs i normala fall.

Vi var uppdelade i grupper med 1 hund & förare på 2 instruktörer. Tyvärr var det 1 hund för lite, så min grupp fick en hund på 4 instruktörer till att börja med. Stackars husse fick många att lyssna på, men han var superduktig och hans 13 månaders Schäfertik oxå! En extra inhoppare ringdes in som skulle komma, och kom gjorde de med besked! En bjässe till Grand Danois-hane på ca 1,10 m hög och 90 kilo tung, lufsar in på planen med matte ca 30 min senare. Jag och Jessika fick ta GDn medans de 2 andra i vår grupp fortsatte med Schäfern. Att lära en GD agility var väldigt intressant kan jag lova, har aldrig tränat en sådan stor hund innan! Långhoppet såg han knappt, däcket vågade vi inte prova ens med risk för att han skulle fastna, tunneln var oxå den för liten egentligen (varför ska jag ner i de där lilla hålet?), balansen vågade vi inte heller oss på eftersom han inte kunde få ihop fram och bakdel samtidgt, och A-hindret fick vi han upp till nocken med huvet på innan han tog sig ner samma väg han kom upp... Det vi lyckades med var att få han över långhoppet med matte hoppandes före, igenom runda korta tunneln 1 gång och platta tunneln 2 gånger. Vi hade även en kort tygtunnel som vi tryckte ihop så det blev ett däck, som han traska igenom några gånger (slalom & hopp hade vi redan gjort innan de kom). Han gick varken att få igång med godis, leksak eller röst så han var otroligt svårmotiverad. Ninnie beordrade "välja godis och kamp" läxa =) Trots att vi inte fick han igenom så många hinder är jag jättenöjd, man fick verkligen tänka om i helt nya banor! Tjejen var kanonnöjd hon med och kommer nog försöka fortsätta med agilityn på något vänster fram över. I USA finns det tydligen speciell GD-agility med förstorade hinder, något att starta upp här hemma?

Eftermiddagen ägnades åt lite analyser av praktiken, grupparbeten och lite teori och funderingar kring hundhälsa. Var totalt helt slutkörd i huvet på söndag kväll när jag kom hem :)


Nästa omgång blir helgen den 9-10 juni. Längtar!!


1 kommentar:

Amanda sa...

åh gud vilken härlig bild! jag som tyckte min förra hund var stor. den jag har nu skulle knappt nå fram till andra sträcket på hindret :D